פרסומת

יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

חדשות - סביבה nrg - מה עושות האיילות? חיות בקו האש

הכרמל הוא בית גידול לעשרות סוגים של בעלי חיים, חלקם נדיר ביותר. רק לאחר שהאש תיכבה נוכל לדעת עד כמה גדול הנזק שנגרם להם. "גם אותה חיה בת מזל שהצליחה לברוח לא תצליח למצוא לעצמה מזון, הכל נשרף", אומר ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים
אבי גרצמן | 5/12/2010 7:30
תגיות: שריפה בכרמל,
... הנזק שנגרם למערכת האקולוגית בכרמל הוא חסר תקדים בהיקפו. בשלב זה מתקשים המומחים לאמוד באופן מדויק את רמת הנזק ואת ההשפעות העתידיות, אבל על דבר אחד אין עוררין - השיקום יכול להימשך עשרות שנים. לאנשי רשות הטבע והגנים ידרשו ימים רבים על מנת לסרוק את השטח השרוף ולנסות להבין כמה בעלי חיים נפגעו ואיך, אם בכלל, יהיה אפשר להחזירם לשטח לאחר שיקומו.
הכרמל הגבוה הוא בית גידול עשיר למיני בעלי חיים, חלקם נדיר ביותר. לחי בכרמל תפקיד מרכזי בעיצוב הנוף ובהפצת זרעים. לאורך השנים נתקלו בעלי החיים במקום בשורה ארוכה של קשיים ומכשולים, שהקשו עליהם לשרוד. מפעולות ציד שגרמו להשמדתם באופן שיטתי, המשך בכריתת עצים לצרכי הסקת קטרי קיטור ועד להרעלת התנים, עם קום המדינה, לצורך התמודדות עם כלבת. כתוצאה מסדרה ארוכה של פעולות, הכרמל נותר יתום מטורפים כגון זאבים, נמרים ודובים וריק מאוכלי העשב כמו איילי הכרמל והיחמורים. האחרונים עוד יחזרו. נקווה שלהרבה זמן.
בשטח שנשרף בסוף השבוע, כ-50 אלף דונם של חורש ים תיכוני, חיים מאות, אם לא אלפי מינים של בעלי חיים אשר מצאו עצמם בסכנת מוות וכמות גדולה לא שרדה. חלקם, כאמור, נדירים כמו הלטאה הירוקה או כמו הסלמנדרה הכתומה, אך גם רבים אחרים שמינם לא מוגדר כמין הנמצא בסכנת הכחדה.
...
"לאחר השריפה הגדולה בשנת 1989, בה נשרפו כ-5,000 דונם חורש, האכלוס מחדש החל לאחר שנתיים ". אך הפעם כמות החורש השרוף גדולה פי שמונה. לדבריו, השטח הגדול שנשרף יקשה על פעולות השיקום. "ייתכן שלא נותרו אוכלוסיות במקום שיהוו את גרעין השיקום", הוא מסביר.
...
"גם מי שהצליח לברוח מהאש", מסביר שקדי, "יתקשה למצוא מסתור, כי הכל נשרף. וגם אם הצליחה אותה חיה בת מזל לברוח, היא תתקשה לשרוד כי לא תצליח למצוא לעצמה מזון. פשוט, הכל נשרף", הוא חוזר ואומר.
גם החרגולים
אל רשימת החיות שמצאו עצמן בסכנת מוות אפשר להוסיף גם את אלו שבדרך כלל לא זוכות לכותרות. הזוחלים, השבלולים, החרגולים, החגבים, החיפושיות, הנמלים, העכבישים ועוד כמה וכמה מינים שאנו נוטים לקחת כמובנים מאליהם. שקדי מודאג דווקא מהפגיעה בהם. "הם בכלל לא יכולים להתחמק מהאש", הוא אומר. לחלקם יש תפקיד מכריע במערכת האקולוגית. הם האחראיים בין היתר להפצת הזרעים וגם לאכילת צמחייה יבשה ומתה. "כשהם אינם, המערכת האקולוגית נתקעת לזמן רב", הוא מציין. לדבריו, בעלי החיים הללו הם הגשרים הקטנים של המערכת האקולוגית, ו"ההיעלמות שלהם עלולה לייצר נזק גדול מאוד". הם אמנם לא בסכנת הכחדה, אבל יש להם תפקיד קריטי בשיקום השטח.
....
פרנקנברג משתדל לשמור על אופטימיות. הוא מנסה לשרטט את פעולות השיקום ומבקש שלא יעשו זאת בפזיזות יתר. "אסור לטעת עצים במהירות וללא מחשבה, זה עלול בסופו של דבר לפגוע במערכת האקולוגית". לדבריו , יש ללוות את התהליך במעקב מסודר ותחת תיעוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain