פרסומת

יום רביעי, 22 בדצמבר 2010

ifeel - הגלגל המופלא של אורפיריוס - סיפורו של אורפיוס ומכונת התנועה המתמדת שלו

הגלגל המופלא של אורפיריוס

במשך מאות שנים ניסו מדענים בכל העולם להמציא מְכוֹנָה שאינה מפסיקה לפעול לְעוֹלָם. זהו סיפורו של אחד מהם


בשנת 1712 צָעַד אורח מסתורי לתוך העיירה השקטה גֶרָה שבגרמניה. יחד איתו הביא מכונה משונה: גלגל עץ עבה, כמטר וחצי קוֹטְרוֹ, עטוף כולו ביריעת עור מְשׁוּמֶנֶת. מתוך מרכז הגלגל, מבעד ליריעת העור, פרץ ציר עצום, שאליו נקשר חבל. הזר הזמין את אנשי העיירה לחזות בפלא הגדול ביותר שראו מִיְּמֵיהֶם. שמו של האיש הוא אוֹרְפִירִיוּס, והמכונה שהציג היא יריית הפתיחה לאחד הסיפורים המרתקים והמשונים בתולדות ההַנְדָּסָה.

קהל רב ונרגש נאסף כדי לחזות בפלא החדש. אורפיריוס הציב את הגלגל על בסיס עץ אֵיתָן כך שיסתובב בַּמָּקוֹם, כמו אופניים הפוכים. בַּעֲדִינוּת רבה העניק לגלגל העץ דחיפה קלה, והתרחק.

מבעד ליריעת הבד שעטפה את מסתורי המנגנון הפנימי נשמעו דפיקות וחריקות רמות. חדי האוזן זיהו את הרעש - משקולות כבדות הנופלות על מִשְׁטַח עץ. לנגד עיניהם המִשְׁתָּאוֹת של האנשים, הלך הגלגל הכבד וצָבַר מהירות. ללא שום מקור כוח נראה לעין הוא שמר על מהירות קבועה, גם כשאורפיריוס חיבר את הגלגל למַשְׁאֵבַת מים ולמשקולות.

קריאות התפעלות נשמעו מהקהל. מהיכן מגיע הכוח שמניע את הגלגל? כיצד מצליחה המכונה לעשות זאת בלי סוס או חֲמוֹר שיתרמו את חלקם? ואולי בכלל מעורב בעניין מעשה כְּשָׂפִים?

השמועה על המצאתו המדהימה של אורפיריוס פָּרְשָׂה לה כנפיים והתפשטה לערים השכנות. אנשים עמדו בתור כדי לקנות כרטיסים לתְּצוּגוֹת.

להמשך הכתבה ולפתרון התעלומה:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain