פרסומת

יום ראשון, 23 באוגוסט 2009

מקור הביטוי משנת טיכו / מימי טיכו

ד"ר טיכו, רופא העיניים האגדי / זאב ולק

ד"ר טיכו, שעלה לירושלים כציוני בשנת 1912, עסק ברפואת עיניים קרוב ליובל שנים. הוא הקים בית חולים פרטי, וטיפל  במהלך השנים בכ-100,000 חולים. בידיו האמונות בצע כ-22,000 ניתוחים ובכך הציל את ראייתם של המונים. בזכותו הצטמצמה מאד מחלת הגרענת, שפגעה תחילה בכל אדם שלישי בעיר.

ד"ר טיכו הפך לשם-דבר בהווי הארץ-ישראלי וסביבו התהלכו הרבה סיפורים. השחקן שייקה אופיר הנציח אותו במערכון "מקרה עין", בו הוא מתאר איך העין של ציונה התקלקלה וכיצד ד"ר טיכו תיקן אותה...

המושג "מימי טיכו" בא לציין משהו ישן נושן.  טוענים כי הוא נולד ממעשה שהיה:

ד"ר טיכו קיבל תרומה של הרבה זוגות משקפיים, על-מנת לחלקם לנצרכים. ואמנם כך עשה, אלא שכמה זוגות נשארו אצלו ללא דורש. אחרי שנים רבות נמצאו הזוגות הללו, אך כשביקשו לחלק גם אותם לעניי ירושלים התברר כי הם כבר אינם תקינים כי הם מאד מאד ישנים, עוד  מימי טיכו.

בני הזוג טיכו לא זכו לילדים, שינציחו את שמם לאחר מותם, אך מעשיהם הנאצלים למען האנושות הם המנציחים את שמם הטוב לדורות הבאים.

(עפ"י נסים לוי, "פרקים בתולדות הרפואה בארץ-ישראל 1948-179

9", עמ' 142-144. ועוד).

3 תגובות:

  1. חמוד :) אני מכירה את "ישן טיכו".
    בכל אופן, ההגדה חביבה למדי.

    השבמחק
  2. משפחת טיכו בנו את ביתם/מרפאתם במוצא. כל ביקור שם היה כרוך בהליכה רבה, באדמת טרשים. רחוק טיכו, זקן טיכו וכל הביטויים הדומים היו לביטוי מרחק או זמן ארוך מאד באותה התקופה. סיפור המשקפיים יפה מאד וכנראה גם נכון ותומכים בהסברים
    יונתן דקל.

    השבמחק
  3. ביקרתי עם בתי הצעירה בבית טיכו, וכשיצאנו הפניתי את תשומת ליבה לסורגים המיוחדים שעל החלונות. והיא בתמימות אמרה: "הוי הם ישנים טיכו".אכן צדקה!

    השבמחק

המלצות נוספות מאת: outbrain