פרסומת

יום שני, 30 בנובמבר 2009

סיפור על חשיבה יצירתית/מחוץ לקופסא - איך בחורה ניצלה ממלווה בריבית רמאי

בעיירה איטלקית קטנה לפני כמה מאות שנים, היה סוחר שלו בת יחידה. הסוחר הסתבך בחובות גדולים למלווה בריבית ולא הצליח לשלם את חובותיו.

המלווה בריבית היה זקן מכוער שחשק בבת היפה של הסוחר. הוא הציע לסוחר עסקה:

"אני מוכן לוותר לך על החוב אם תתן לי להתחתן עם הבת שלך". הסוחר ובתו היו מזועזעים מההצעה ולכן המלווה בריבית הציע הצעה "מרוככת" יותר:

"תראו, אני אקח שקיק בד אטום ואשים בתוכו אבני חצץ קטנות – חלקם לבנים וחלקם שחורים. בתך צריכה לבחור חלוק אבן אחד מהשקיק. אם היא בחרה חלוק אבן שחור – היא תתחתן איתי והחוב יבוטל, אם היא תבחר חלוק אבן לבן היא לא חייבת להתחתן איתי ובכל זאת החוב יבוטל. אבל אם היא תסרב לבחור חלוק אבן – החוב לא יבוטל ותושלכו לכלא!"

בחוסר ברירה הם הסכימו לעסקה. הם עמדו על שביל אבני חצץ בגינה של הסוחר. כשהם דיברו, התכופף המלווה על מנת להרים שני חלוקים. כשהוא הרים אותם, הנערה שמה לב שהוא לקח שני חלוקי אבן שחורים ושם אותם בשקיק. ואז הוא ביקש מהנערה לבחור חלוק אבן אחד מהשקיק.

********* 
עכשיו, תארו לעצמכם שאתם אלו שעומדים בגן של הסוחר. מה היית עושה אם היית בחורה? אם היית צריך לייעץ לה, מה היית אומר לה? ניתוח זהיר יפיק שלוש אפשרויות:
1. הנערה צריכה לסרב לקחת חצץ.
2. הבחורה צריכה לגלות כי היו שני חלוקים שחורים בשקית ולחשוף את המלווה כרמאי.
3. הבחורה צריכה לקחת חצץ שחור להקריב את עצמה כדי להציל את אביה מן החוב וממאסר.

קחו רגע כדי לחשוב על הסיפור. הסיפור לעיל משמש כדוגמא להבדל בין חשיבה רגילה לחשיבה יצירתית. לא ניתן לפתור את הדילמה של הנערה עם חשיבה לוגית מסורתית.

מה הייתם ממליצים לבחורה לעשות?

********** 
הנערה הכניסה את ידה לשקיק ושלפה חלוק אבן בלי להסתכל בו. היא הרעידה את היד שלה ונתנה לחלוק האבן ליפול בחזרה אל השביל, והחלוק מיד הלך לאיבוד בין שאר חלוקי האבן השחורים והלבנים שהיו על השביל.

"סליחה, איזה מגושמת אני", היא אמרה, "אבל לא משנה, אם תסתכל לתוך השקיק ותראה מה הצבע של חלוק האבן שנשאר בפנים תוכל לדעת איזה חלוק אבן בחרתי"

מאחר שהחלוק שנותר הוא שחור, הוא חייב להניח כי היא לקחה חלוק אבן לבן, ומאחר שהוא לא העז להודות שהוא רימה הוא נאלץ להודות שהיא בחרה בחלוק האבן הלבן ולוותר על החוב ועל הנערה.

המסר של הסיפור: לפעמים לבעיות המורכבות ביותר יש פתרון לא שגרתי. צריך רק לחשוב אחרת!

 http://www.arcamax.com/jokes/s-16750-290383

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain