פרסומת

יום שלישי, 21 בדצמבר 2010

ifeel - השפעת תקליטורים על עוללים - האמנם תינוקות באמת לומדים ממוצרי מֶדיה המיועדים להם?

את הכפפה הרים צוות מחקרי ברשות ג'ודי דלואץ' DeLoache)) ובהשתתפות סינתיה צ'יונג, קתלין שרמן, נדיה איסלאם, מיק ונדרבורט, ג'ורג'ינה טרוסת, גבריאל שטראוס וקתרין אודהרטי (Chiong, Sherman, Islam, Vanderborht, Troseth, Strouse, OwDoherty). במאמר העומד להתפרסם בקרוב בכתב-העת Psychological Science הם מדווחים על ניסוי שערכו לבחינת סוגיה זו.

מטרת הניסוי הייתה להכריע בשאלה אם תינוקות נתרמים מצפייה במוצרי מולטימדיה הנמכרים בשוק, ואם כן מהי מידת התרומה. לצורך כך נערך מחקר קפדני שבו הקפידו החוקרים על כמה קריטריונים. ראשית, החוקרים בחנו תקליטור המיועד לגילאי שנה ומעלה, שהוא רב מכר בשוק... ומטרתו המוצהרת היא ללמד תינוקות רכישת מילים חדשות. שנית, הניסוי על כל שלביו (שיתוארו מיד) נערך בביתם של התינוקות בסביבתם הטבעית. ...

בניסוי השתתפו 72 תינוקות בגילים שנה עד שנה וחצי. אף אחד מהתינוקות לא צפה לפני כן בתקליטור הנדון, ובמהלך הניסוי נחשפו אליו התינוקות זמן רב וצפו בו פעמים רבות. בסיום הניסוי נבחנה המידה שבה העשירו התינוקות את אוצר המילים שלהם במילים שנלמדו בתקליטור.

בשלב הראשון של הניסוי חולקו התינוקות באקראי לארבע קבוצות ניסוי: קבוצת הניסוי הראשונה היתה קבוצת הצפייה בתקליטור הכוללת אינטראקציה עם ההורים. תינוקות בקבוצה זו צפו בביתם בתקליטור, שאורכו עשרים דקות, במשך ארבעה שבועות, לפחות חמש פעמים בשבוע. לפיכך, התינוקות צפו בתקליטור לפחות עשר שעות במהלך ארבעת שבועות המחקר. החוקרים הורו להורים לצְפות עם התינוקות בתקליטור וליצור איתם אינטראקציה חופשית במהלך הצפייה בכל אופן העולה על דעתם.

קבוצת הניסוי השנייה היתה קבוצת הצפייה בתקליטור ללא אינטראקציה עם ההורים. הורי התינוקות שהוקצו לקבוצה זו התבקשו לאפשר לתינוקות לצפות בתקליטור לבדם, בלי אינטראקציה עם ההורים במהלך הצפייה. ההורים נכחו על פי רוב בחדר במהלך הצפייה אך היו עסוקים בדברים אחרים. משך הצפייה ותדירותה היו זהים לאלה של הקבוצה הראשונה. לפיכך, מצב זה דומה למצב טבעי שבו תינוק צופה בטלוויזיה או בתקליטור בביתו בעוד הוריו פונים לענייניהם. כדי לוודא שההורים בשתי קבוצות אלה נשמעים להוראות החוקרים, הם התבקשו לכתוב יומן ולציין בו מתי וכמה זמן צפה התינוק בווידאו ומה היו תגובותיו.

קבוצת הניסוי השלישית היתה קבוצת הלימוד עם ההורה, כשתינוקות בקבוצה זו לא צפו כלל בתקליטור. לעומת זאת ההורים קיבלו רשימה של 25 מילים המופיעות בתקליטור והתבקשו ללמד את התינוקות מילים רבות ככל האפשר, בכל דרך הנראית להם. כדי לוודא שההורים מילאו אחר הוראות החוקרים, התבקשו ההורים לציין ביומן באיזו תדירות ניסו ללמד את תינוקותיהם את המילים הנתונות.

לבסוף, הקבוצה הרביעית היתה קבוצת הביקורת. תינוקות קבוצה זו לא צפו בתקליטור ולא היתה אינטראקציה נוספת עימם. קבוצה זו היתה מדד בסיס של התפתחות נורמלית של אוצר המילים, אשר כנגדה אפשר יהיה למדוד את ביצועי שלוש הקבוצות האחרות. יש לציין שהבוחנים לא ידעו לאיזה מתנאי הניסוי נחשף כל תינוק.

דבוקים למסך, לומדים מההורים

עם תחילת הניסוי נבדק הידע של כל תינוק לגבי מילים המופיעות בתקליטור כדי ליצור בסיס להשוואה. עם תום הניסוי נבדק שוב הידע של התינוקות, כדי להעריך מהי מידת הלמידה שהתרחשה בארבעת השבועות שבהם נערך הניסוי.

מניתוח תוצאות המחקר עולה הממצא המעניין הבא: רק קבוצות התינוקות שלמדה מילים חדשות בהדרכת הוריהם, בלי צפייה בתקליטור, הפגינה למידה! לעומת זאת תינוקות שנחשפו ממושכות לתקליטור רב המכר – בין אם בחברת הוריהם ובין אם לבדם – לא למדו יותר מילים חדשות מאשר למדה קבוצת הביקורת. ...

אם כן, תוצאות המחקר מספקות מענה ברור לשאלה שהוצגה בראשיתו. תינוקות בגילי שנה עד שנה וחצי לומדים מעט מאוד מצפייה בתקליטור פופולרי המשווק כאמצעי העשרה ספציפי לקבוצת גיל זו. אפילו עקב חשיפה מרובה לתקליטור התינוקות למדו מעט מאוד מהמילים המופיעות בו. מאחר שהמחקר נערך בסביבה הטבעית של התינוקות, קרי בביתם, הסיקו החוקרים כי אפשר להכליל ממנו לחוויות האופייניות לתינוקות בגיל זה. עוד גורסים החוקרים שנראה שהתלהבות ההורים (והמשווקים) מתרומת מוצרים דומים המצהירים כי הם תורמים להתפתחות תינוקות – אינה במקומה. המוצרים כמעט אינם מוסיפים ידע לתינוקות, ואת הידע הנוסף שרוכשים התינוקות בשנים הראשונות לחייהם אפשר לייחס לתהליך התפתחות טבעי המתרחש מאליו, ולא לצפייה בתקליטורים.

ד"ר מרים דישון-ברקוביץ היא פסיכולוגית, יועצת ארגונית ושיווקית ומרצה בקריה האקדמית אונו.

לכתבות נוספות גלשו לפורום לגיל הרך בתפוז

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין גליליאו, נובמבר 2010

תגובה 1:

  1. בעיניי אין שום דבר שמוצר מדיה יכול ללמד שיכול להחליף את חוויית הלמידה שהעולל מקבל מהוריו, במיוחד מאימו. אני כאמא לשלושה יכולה להעיד שכל חוויות הלימוד שלהם כתינוקות אני מעניקה להם, כי אין כמו יחס אנושי חם ואוהב מאימם של ילדיי.

    השבמחק

המלצות נוספות מאת: outbrain