פרסומת

יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

כמה דברים על כרישים ולמה הם תוקפים (ומה מצאו בבטן שלהם) - כתבה מעיתון הארץ

"אבי ברנס, האם יש סיכוי שכרישים יתקפו גם באילת?"

ד"ר אבי ברנס, מומחה לכרישים וחוקר במכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת, מבקש להבהיר: כרישים הם נחמדים מאוד
תגיות: כרישים

בימים האחרונים נרשמו שלושה מקרים שבהם תקפו כרישים בני אדם בחופי סיני. במקרה האחרון נהרגה תיירת גרמנייה בת 70 מול חופי שארם א-שייח, ימים ספורים לאחר ששלושה תיירים מרוסיה ותייר מאוקראינה נפצעו באורח קשה בשתי תקיפות שונות.

ד"ר אבי ברנס, מומחה לכרישים וחוקר במכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת, הגיש רק לפני שבועיים דו"ח לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים המסכם עבודה של 30 שנה על כרישים בים סוף. בשיחה עם "הארץ" הוא מבקש להבהיר: "כרישים הם נחמדים מאוד".

ד"ר אבי ברנס, תקיפת כרישים כפי שראינו בימים האחרונים בחופי סיני נחשבת לתופעה נדירה, אך כבר התבשרנו על שלושה מקרי תקיפה שונים בזה אחר זה. מדוע זה קורה?

"זה נכון שהמפגש האלים בין השחיינים לכריש הוא דבר יוצא מן הכלל. אני חושב שיש שני מקרים של תקיפות בכל ההיסטוריה שלנו, חייל אנגלי שננשך ב-1946 ותקיפה באילת ב-1974.

"לצערי הרב הסרט ?מלתעות' יצר לכריש שם רע מאוד שלא בצדק. יש יותר אנשים שנאכלים בידי כלבים מאשר כרישים, וזה נובע מכך שלכרישים יש התאמה מיוחדת למזון שלהם. אתה יכול לפתוח את הקיבה של עשרה כרישים שונים ותמצא בדיוק את אותו המזון. ...

"כרישים תוקפים כשבני אדם פולשים לתחומם, ואז התגובה אגרסיבית, וכשהם לא יכולים להשיג את המזון הטבעי. ב-1974 באילת, עמלץ כחול (Mako Shark) תקף תיירת גרמנייה. הכריש נתפס למחרת והתברר שהיתה לו בעיה בחוליות, הוא לא היה יכול לפתח מהירות גבוהה, וזה מין שניזון מדג טונה. הוא פשוט לא היה יכול להשיג את המזון הרגיל שלו. בסיני אני יודע על הרבה מקרים שכרישים פשוט נשכו ברגליים דייגים בדווים שעמדו על השונית. זו תגובה על פלישה של האדם לתחום המחיה של הכריש, וזה יכול לקרות גם כשצוללן נכנס לטריטוריה שלו".

ותחומי המחיה של הכרישים מגיעים ממש עד לחופי סיני? ולאילת?

"ים סוף מיוחד במינו. הוא צר ועמוק מאוד, וזה אומר שכרישים שבים התיכון יימצאו במרכז הים. בים סוף הם יכולים להגיע קרוב מאוד לחוף. באילת אתה נכנס לים 50 מטר ואתה כבר נמצא בעומק של מעל 100 מטר, אז כרישים גדולים יכולים להגיע די קרוב לחוף. הם מגיעים גם לאזורים שיש בהם מזון זמין, והכוונה גם לאזורי נמל. לצערי הרב משתמשים בים כפח זבל. לפני שלוש שנים תפסנו כריש נמר בחוף הצפוני באילת ובמעבדה מצאתי בקיבה שלו עוד כריש קטן של מטר שמונים, ראש של כבש, שני עופות, שקית ניילון ושתי צנצנות מיונז סגורות".

מה עם כרישי הים התיכון?

"הים התיכון הוא ים מאוד רדוד ולכן הכרישים שמתקרבים לחוף הם בדרך כלל נקבות בעונת השרצה שמגיעות למים הרדודים בשביל להשריץ את הצאצאים. המים הרדודים פשוט לא נוחים לשחייה בשביל הזכרים הגדולים".

תוכל להשוות בין האוכלוסיות והמינים בים סוף ובים התיכון?

"בים סוף הטמפרטורה לא יורדת מרף מסוים כך שיש אלמוגים ונוצרת שונית, שהיא מין מקלט של כל מיני בעלי חיים. הייתי אומר ש-80% מהדגים בים סוף חיים בשונית - מין מחסן מזון מאוד נוח ומאוד זמין - ולכן הכרישים מפטרלים לאורך השונית. יש לנו בים סוף 26 מיני כרישים, ובהם הכריש לווייתן הגדול מכולם שבא לבקר באפריל-מאי. הוא בגודל 12 מטר אבל לא מסוכן. מתוך 26 המינים האלה אולי לשניים יש יכולת לגרום נזק לבני אדם. לא צריך לעשות מזה סיפור.

"בים התיכון יש יותר מינים מאשר בים סוף. העמלץ הלבן (גיבור הסרט "מלתעות", אש"ט) לא נמצא בים סוף אבל כן בים התיכון. כרגע אין פגיעה באוכלוסיות כרישים באזורים שלנו אבל יש סכנה בים התיכון כי יש שם ירידה בכמות הדגה. אם לא נעשה משהו בשביל לתת צ'אנס לדגה להתאושש אז גם הטורפים הגדולים יהיו בסכנה.

"היום תחת האו"ם הקמנו ארגון להגנת הכריש כי הוא בסכנת הכחדה. כל האסייתים מאוד אוהבים את סנפירי הכריש. עושים מזה מרק. הסינים טוענים שזה אפילו מגביר את כוח הגברא. תופסים כרישים באלפי טונות כל שנה, לוקחים את הסנפירים ואת הכרישים זורקים לים אחר כך והנזק הוא אדיר. למזלנו בישראל הכריש הוא חיה מוגנת".

מהן המלצותיך לצמצום ולמניעת התקפות הכרישים שראינו בימים האחרונים?

"לשמור על הים - לא להפוך אותו לפח זבל ולמנוע את זיהומו. הרבה ביוב זורם לים וברגע שאתה פוגע במערכת, הרבה מינים נפגעים ונעלמים. זה כמו בובה רוסית: הגדולה טורפת את הקטנה. אם אתה פוגע באלמוג שמשמש מקלט לדג קטן, הוא ייעלם וגם מי שאוכל אותו ייעלם וכך הלאה עד שלכרישים הגדולים לא יימצא מזון. אני ממליץ לא לפחד מכרישים. צריך לכבד אותם, ואפשר להסתכל עליהם במים. אני גם לא ממליץ לנסות לתקוף אותם כי אז הם יגיבו ויש להם את הכוח ואת האמצעים להגן על עצמם. אני ממליץ רק ליהנות מהנוף. אין דבר יותר יפה מכריש שוחה בים".

"אבי ברנס, האם יש סיכוי שכרישים יתקפו גם באילת?" - מדע וסביבה - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain