פרסומת

יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

הבן/בת זוג שלכם מעצבן/ת? - כיצד אתם מסבירים את התנהגותו/ה? - זוגיות מאושרת

הבן/בת זוג שלכם מעצבן/ת?

כיצד אתם מסבירים את התנהגותו/ה?

ידוע כי בעלים ונשים מתנהגים רע לפעמים. הם מתלוננים. הם מנדנדים. הם מותחים ביקורת, קובלים, מטיפים מוסר ומפטפטים. הם משקרים. הם שוכחים. הם מזניחים את תחומי האחריות שלהם. הם מזניחים את עצמם. הם מזניחים אותנו! למעשה, מספר הדברים הרעים שהם עושים פשוט גדול משנוכל להזכיר את כולם. מדוע בעלים ונשים מתנהגים ככה?

כאשר הבעל או האישה שלךמתנהג רע, איך את/ה מסביר/ה זאת לעצמך? האם את/ה משתמש/ת באחד ההסברים הפופולריים הבאים?

* הוא/ היא מנס/ה לפגוע בי.

* הוא/היא רע/ה.

* הוא/היא מטומטמ/ת.

* הוא/ היא אדם איום ונורא.

* הוא/ היא חול/ת נפש (לא מאובחנ/ת).

* הוא/ היא ממש כמו אמא/אבא שלו/ה.

* הוא/ היא עושה לי את זה בכוונה.

* הוא/ היא נהנה/ית להכאיב לי.

* הוא/ היא אדם שמשהו לא בסדר אתו.

חישבו שוב. הסברים רעילים להתנהגות רעילה הם, בפשטות, רעילים. האדם שעמו עמדתם מתחת לחופה הוא עדיין אותו אדם – אותו אדם יקר שבשמחה חתמתם אתו על חיים משותפים. כעת שאתם חיים ביחד, אתם רואים צד אחר של האדם הזה. אתם רואים איך הוא/היא מתפקדים תחת מתח ולחץ, או כיצד הוא/היא מתמודדים עם מצב של עומס יתר וריבוי משימות בלתי אפשרי. אתם רואים שהוא/היא מתפרק/ת לפעמים, לא מתמודד/ת, מתמוטט/ת הוא מפגינ/ה חולשה אנושית בדרך אחרת כלשהי. אתם רואים כיצד אדם זה מתמודד עם חוסר האהדה והתסכול שלכם, ואיך אדם זה מתמודד כאשר הוא/ היא פגוע/ה או מושפל/ת.

קיימת מצווה בתורה לשפוט כל אדם לכף זכות. משמעותה של מצווה זו היא שאנומחויבים לחפש סיבות טובות להתנהגותו הגרועה של אדם אחר, אלא אם כן מצביעות כל הראיות שוב ושוב על שיפוט שלילי לגביה. אפילו כאשר מוכרחים לשפוט באופן שלילי מעשה מסוים, אסור לנו לגנות את האדם כולו – רק את אותה התנהגות מסוימת.

להלן כמה הסברים חלופיים טובים להתנהגות רעה של הבעל או האישה. כמה פעמים את/ה משתמש/ת בהם כאשר הבעל/ האישה שלך מתנהג גרוע?

* הוא/ היא עייפ/ה, לחוצ/ה או קמ/ה על צד שמאל.

* הוא/ היא אף פעם לא למדו דרך התנהגות טובה מזו במשפחתו/ה.

* הוא/ היא לא באמת יודע/ת כמה הרסנית היא התנהגות מסוימת זו.

* הוא / היא מגיב/ה מתוך רגשות פגועים.

* יש לו/ לה מטען רגשי האחראי להתנהגות הזו והדבר אינו "אישי" כפי שזה עשוי להיראות.

* במקרה, תגובותיי או מעשיי שלי עודדו או חיזקו את ההתנהגות השלילית המסוימת הזו.

* הוא/ היא לא מסוגל/ת להתנהג יותר טוב בתחום מסוים זה בשל מגבלות מנטליות או רגשיות שונות.

היתרונות שבהסברים חלופיים

הסברים חלופיים מסייעים להפחית את כעסנו ואת אכזבתנו נוכח חולשותיו ושגיאותיו של בן/ בת זוגנו. אף שיתכן כי אנו עדיין חשים פגועים ומתוסכלים, הרי עוצמתם של רגשות אלה ניתנת להפחתה. מבחינה רוחנית, גישה חיובית יותר ביחס לדברים, מובטח שתשוב אלינו ביום הדין שלנו, כאשר אלוקים ישפוט אותנו כפי ששפטנו את זולתנו – ובמיוחד את בן/ בת זוגנו. התורה מלמדת אותנו כי אנו נשפטים לפי אמות המידה שאנו שופטים בהן אחרים – לפי הנטייה לשפוט בחומרה ובקשיחות, או הנטייה ההפוכה, לשפוט ברוך ובהבנה. האם היית רוצה שישפטו אותך לפי הכללים הנוכחיים שלך?

קשה להתמודד עם הבעל/ האישה הבלתי מושלמים שלנו. אך הדבר נעשה קצת קל יותר, כשאנו מסתכלים עליו/ עליה מתוך חמלה וסליחה. עדיין אנו יכולים להציב גבולות, לבקש את מה שאנו זקוקים לו, ללכת לטיפול זוגי וכל השאר. עדיין אנו יכולים לעבוד על שיפור המצב. אנו לא צריכים לסבול התנהגות בלתי נאותה. אולם, אנו יכולים בהחלט לפרש את ההתנהגות הזו בדרך המועילה ביותר שאפשר, כדי לעזור לעצמנו ולבן/ בת זוגנו. אנו יכולים לחפש הסברים חלופיים.


הבן/בת זוג שלכם מעצבן/ת? - כיצד אתם מסבירים את התנהגותו/ה? - זוגיות מאושרת

תגובה 1:

  1. תמיד כאשר אני רבה עם בעלי, אני נזכרת בדבר מאוד פשוט שעוזר לי להבין שהמריבה שלנו יושבת אך ורק על קצר תקשורתי. הכוונה של שנינו זהה, כלומר אף אחד מאיתנו לא באמת רוצה לריב, אף אחד מאיתנו לא באמת מעוניין לעשות רעל צד השני אנו פשוט לא מבינים אחד את עמדתו של השני. תודה מאמר נפלא, שופך אור על הרבה דברים שחשבתי עליהם ולא ידעתי להעניק להם שם..

    השבמחק

המלצות נוספות מאת: outbrain