פרסומת

יום שני, 25 באוקטובר 2010

חדשות - ירוק nrg - סכנה לקרפדות: חומרים רעילים במי הגשמים


מחקר חדש: מי גשמים שמתנקזים מהכבישים מכילים רעלים ומתכות כבדות. בינתיים משלמות את המחיר קרפדות שנמצאו עם עיוותים קשים בשולי הכבישים, אך לטענת החוקרים: "הנוזלים זורמים גם למקורות המים שלנו"

אביב לביא | 18/10/2010 8:07הוסף תגובההדפס כתבהכתוב לעורךשלח לחבר
אחרי הגשם הראשון מומלץ לנהוג בזהירות, בגלל השמן והזוהמה שהצטברו על הכביש במהלך הקיץ והופכים אותו לחלקלק. עכשיו מתברר שלא רק עבור הנהגים הגשם עלול להיות מסוכן, אלא גם לסביבה, ואפילו למי התהום שאנחנו שותים.

בשנים האחרונות גוברת בעולם המודעות להשלכות הבעייתיות של "תשטיפי" הכבישים - מי הגשמים שסוחפים איתם את החומרים הרעילים שנפלטו מהמכוניות והצטברו על גבי האספלט. כשמדובר בכבישים שחוצים שטחי טבע פתוחים, לחלקיקי המתכות הכבדות עלולה להיות השפעה קטלנית על בעלי חיים, צמחים ומאגרי מים. מחקר שנערך בשיתוף פעולה בין חוקרים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב והסתיים בימים אלה מציג ממצאים מטרידים במיוחד על המצב בישראל.
... התשטיפים נשלחו לאנליזה בביה"ס לכימיה של אוניברסיטת תל אביב, שם התברר כי הם עתירים במתכות רעילות: בין השאר נמצאו במים ריכוזי עופרת גבוהים, וריכוז נחושת גבוה פי ארבעה מהריכוז המרבי המותר בשפכים תעשייתיים.

נזק ארוך טווח לסביבה
בשלב הבא נבדקה השפעת התשטיפים על בעלי חיים. לשם כך גויסה הדפנייה, סרטן ירוד שב"מקורות" נוהגים לבחון באמצעותו את איכות המים. ההשפעה של התשטיפים על הדפניות הייתה קטלנית: בתוך 24 שעות כל הדפניות מתו. ...

לגבי קרפדות ירוקות,התשטיפים מהגשם הראשון דווקא סייעו להן לעלות במשקל יותר מהממוצע. החוקרים סבורים שהכמות הגדולה של חומר אורגני שנמצאת על הכביש בתחילת עונת הגשמים (צואה של ציפורים, חיידקים וכו') אחראית לכך. דווקא כשהקרפדות פגשו את התשטיפים שנאספו באמצע החורף, שאמורים להיות נקיים יותר, הן פיתחו עיוותים משונים וסבלו מעיכובים בגדילה.

תוצאות הניסוי משתלבות בממצאים מדאיגים שהתגלו על ידי קבוצת עובדים בגן החיות בחיפה, שאספו לפני כשלוש שנים חפריות (מין של קרפדה) בשטחים פתוחים ליד צומת הצ'ק פוסט. לתדהמת אנשי גן החיות, קרוב ל-20 אחוז מהחפריות סבלו מעיוותים כמעט מפלצתיים, כגון מספר רגליים או אצבעות גדול מהרגיל, מחסור באצבעות ופרופורציות חריגות בין אברי הגוף. לא ניתן להוכיח בוודאות ממה נפגעו החפריות, אבל החוקרים משערים שהן סבלו מהזיהום התעשייתי באזור, מתשטיפי כבישים או משניהם גם יחד.

"המחקר מראה שצריך להתחיל לטפל ברצינות בתשטיפי כבישים בארץ", אומר ד"ר אורי שיינס, "מדובר בנזק ארוך טווח לסביבה. פגיעה במינים כמו דפנייה יכולה להעיד על פגיעה בכל המערכת האקולוגית. כשנוסעים במדינות כמו ניו זילנד או צרפת, ניתן לראות שבאזורים רגישים הידרולוגית התשטיפים נאספים לבריכות בצדי הכביש, עוברים תהליך טיהור ואז מוזרמים לטבע. אצלנו התשטיפים של חלק מהכבישים הראשיים זורמים היישר למקורות המים שלנו".

aviv67@gmail.com

חדשות - ירוק nrg - סכנה לקרפדות: חומרים רעילים במי הגשמים

* הערה אישית: זו עוד הוכחה שצריך לשמור על איכות הסביבה, מה שפוגע בהם - בחיות - פוגע בנו בסופו של דבר. אי אפשר יותר לומר זה לא מעניין ולא חשוב. אני מעלה את הפוסט הזה כדי שאולי מישהו שיכול לשנות משהו יעשה פעולה למען העתיד של כולנו. ראובן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain