פרסומת

יום שלישי, 19 באוקטובר 2010

גוגל ורשות העתיקות משיקות מיזם שיעלה לאינטרנט את כל המגילות הגנוזות - מדע וסביבה - הארץ

גוגל ורשות העתיקות משיקות מיזם שיעלה לאינטרנט את כל המגילות הגנוזות
מאת ניר חסון
פרויקט חדש יעלה לרשת כ-30 אלף קטעים מהמגילות הגנוזות. הגולשים יוכלו להרכיב את המגילות מחדש וקרוא אותן כפי שלא נקראו מעולם
תגיות: המגילות הגנוזות, גוגל
רשות העתיקות וגוגל ישראל השיקו היום (שלישי) מיזם משותף במסגרתו תעלה לאינטרנט ספרייה דיגיטלית של המגילות הגנוזות. הפרוייקט יכלול צילום איכותי של 900 המגילות שמורכבות מלא פחות מ- 30,000 קטעים. בתום הפרויקט יוכל גולש האינטרנט להשתתף במה שהגדירו ברשות העתיקות "משחק הפאזל האולטימטיבי", כלומר לנסות ולחבר את מאות אלפי קרעי המגילות ולקרא אותן כפי שלא נקראו עד היום. הצילום המיוחד של המגילות גם עתיד לחשוף בפני החוקרים מילים שנמחקו עם השנים.

המגילות הגנוזות נמצאו במדבר יהודה בשנות ה-40 וה-50 ומאז נערכו מספר יוזמות לשימורן ותיעודן, אך רוב היוזמות גרמו לנזקים למגילות העדינות העשויות עור עז. כך למשל, שימוש בדבק סילוטייפ בשנות ה-50, שנחשב אז להמצאה חדשנית, גרם עשרות שנים אחר כך לנזקים רבים. ברשות העתיקות מקווים שפרויקט התיעוד יסייע גם בשימור המגילות ובמעקב אחר מצבן לאורך השנים.

הצילום של כל אחד ואחד מהקטעים יערך בשיטת צילום מתקדמת שכוללת שימוש ב-11 אורכי גל (אור) שונים. כבר היום ידוע שצילום שכזה יחשוף בפני החוקרים אותיות ומילים שאינן נראות במבט רגיל. לצורך כך נבנת בימים אלו מצלמה מיוחדת שעלותה 250 אלף דולר, המצלמה תמוקם באולפן מיוחד שיוקם במעבדות רשות העתיקות במוזיאון ישראל. בעוד כשלושה חודשים יחל תהליך הצילום וזמן לא רב לאחר מכן תחל גוגל להעלות את הקטעים לאינטרנט.

כל גולש יוכל להרכיב מחדש את המגילות

על פי הערכות יחלפו עוד 5 שנים עד אשר יועלו הקטעים כולם לרשת. עם הזמן יתווספו לכל קטע גם התעתיק והפרשנות שנתנו לו החוקרים וכן כלים אינטרנטיים שיאפשרו לחוקרים ולגולשים החובבים לחקור את המגילות. כך למשל יוכל הגולש לנסות ולחבר קטעים שונים מהמגילות. כיום מסודרות המגילות ב-1267 לוחות שסודרו בידי חוקרים בשנות ה- 50. יתכן בהחלט שהחוקרים טעו ושיש להרכיב מחדש את הקטעים כדי לקרא טוב יותר את המגילות.

במסיבת עיתונאים משותפת לרשות העתיקות ולגוגל, שנערכה הבוקר, הגדיר מנכ"ל רשות העתיקות שוקה דרופמן את המגילות כ"ממצא החשוב ביותר של האלף הקודם, מדובר בחיבור היסטורי. גייסנו את מיטב המוחות והאמצעים הטכנולוגיים לטובת שימור נכס המורשת של כולנו, כך הציבור יוכל בלחיצת כפתור להיחשף להיסטוריה במלוא הדרה". פרופ' יוסי מטיאס מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל בישראל הוסיף: "אנו גאים לקחת חלק בפרויקט. הפרויקט יעשיר וישמור חלק חשוב של המורשת התרבותית של העולם".

הפרויקט ימומן על ידי קרן ליאון לוי, ובתמיכת קרן ארקדיה וקרן יד הנדיב.

גוגל ורשות העתיקות משיקות מיזם שיעלה לאינטרנט את כל המגילות הגנוזות - מדע וסביבה - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain