פרסומת

יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

תצטרכו להשקיע בהם, השאלה היא מתי - כיצד לחנך

תצטרכו להשקיע בהם, השאלה היא מתי

ילדים דורשים השקעה. אם תשקיעו כשהם קטנים, תחסכו המון כאבי ראש

גידול ילדים דורש מאתנו השקעה של זמן. אין לנו בחירה בנושא, שכן זו השקעה הכרחית. אך אנו יכולים לבחור מתי זה יקרה, כלומר, מתי להשקיע זמן זה בילדינו.

אנו יכולים לבחור לבלות את הזמן הזה בגיל צעיר, שבו אנו יכולים ליצור אצל ילדינו אופי חיובי וגישות שישרתו אותם היטב בחייהם הבוגרים. מאידך, אנו יכולים גם לבחור לבלות אתם זמן זה מאוחר יותר בחייהם – בכך שנפדה אותם ונציל אותם מצרות שונות שהם עשויים להסתבך בהן כאשר יגדלו. אין ספק שנשקיע בכך זמן, אך הדבר הנתון לבחירתנו הוא, מתי נשקיע זמן זה...

בני זוג סיפרו לי שיום אחד הגיעה בתם בת התשע מבית-הספר הביתה מתייפחת. "אני לא חוזרת יותר לבית הספר", היא אמרה. "המורה שלי שונאת אותי. היא הענישה אותי על משהו שלא עשיתי – שיעורי הבית שלי".

כהורים עסוקים החיים במאה ה-21 שהחיים מציבים תביעות גדולות על חלק ניכר מזמנם, אנו עשויים לבחור לסלק את הבעיה במהירות. "מעכשיו פשוט תתחילי לעשות את שיעורי הבית שלך!". "אל תדאגי, בשנה הבאה תהיה לך מורה טובה יותר". "עשי את שיעורי הבית בזמן, או ש..." יש הורים המוכנים לומר כל דבר כדי לסלק את הבעיה כדי שיוכלו להתמקד בדברים שנראים להם חשובים יותר.

בני-הזוג שדיברתי אתם החליטו לחדול לזמן-מה מכל שאר עיסוקיהם ולדון בעניין עם בתם. הם בחרו להשקיע את הזמן עכשיו.

"נראה לי שהעניין הזה מאוד מטריד אותך", אמר האב לבתו. "הסבירי לי איך את מרגישה. כשאת אומרת שהמורה שלך שונאת אותל, למה בדיוק את מתכוונת? את חושבת שהיא שונאת אותך כל הזמן, או רק כשעשית משהו נגד כללי בית הספר? את חושבת שהמורה התרגזה עלייך כאדם, או שהיא התרגזה על מה שעשית או לא עשית?" הם עודדו אותה ועזרו לה להפריד את הסיפור מן המשמעות ומן הפרשנות שהיא נתנה לו.

מקץ שעה וחצי של שאלות פתוחות ושל שיחה לא-שיפוטית, הגיעה הילדה בת התשע למסקנה משל עצמה. "מה שהיא לא אהבה זה המעשים שלי ולא אני, ויש לי אחריות למעשיי". הילדה החליטה החלטה איתנה לעשות את שיעורי הבית שלה בזמן.

* במאמר המלא שנמצא בכתובת שלהלן מסכם הכותב את 5 הערכים החשובים שהעבירו ההורים לילדה: אחריות אישית, הערכה עצמית חיובית, הבחנה בין סיפור לפרשנות, התמודדות עם בעיה, אמון (חיזוק ועידוד):

תצטרכו להשקיע בהם, השאלה היא מתי - כיצד לחנך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain