פרסומת

יום ראשון, 15 במאי 2011

חייו ומותו של החד-גלגל @ HIX

מאת אורן דותן יום חמישי, 12 מאי, 2011

החד-גלגל (באנגלית: מונו-וויל Mono-Wheel) הוא אחד מהרעיונות האלה של פעם, עוד כשהאמינו שהכול אפשרי והטכנולוגיה בדיוק פרצה לכל תחומי החיים. כלי הרכב הניסיוני הזה הופיע לראשונה בפריז (צרפת) בשנת 1869 ואיים לשנות את פני התחבורה העירונית. איים אבל לא מימש את האיום.

אחד מהכלים שאפילו הצליחו לעבוד הומצא בשנת 1932 על ידי ג'יי.אייצ'. פורווס. הוא קרא למפלצת הממונעת גדולת הגלגל שלו "דיינספירה" והיא בתמורה לא איכזבה והגיעה למהירות מסחררת של כמעט 50 קמ"ש. צפו בנסיעת המבחן של החד-גלגל שצולם באנגליה בשנת 1932:

ד"ר פורווס האמין שהחד-גלגל הוא צורת ההתניידות הממונעת הפשוטה ביותר שקיימת אך למרבה הצער עבורו, המצאתו מעולם לא הפכה ללהיט שהוא קיווה שהיא תהפוך ובפועל הפכה לאנקדוטה משעשעת בהיסטוריה של עולם הרכב. הסיבות להיכחדות המהירה די מובנות: זה לא כלי הרכב הכי יציב, הוא לא מסוגל לשאת יותר מרוכב אחד וסובל מכמה בעיות מהותיות בעיצוב. כמובן שאם הכלי הזה היה מאומץ על ידי תעשיית הרכב כפי שהאופנוע והמכונית הפרטית אומצו, המהנדסים המוכשרים ברחבי העולם כבר מזמן היו מוצאים עיצוב שיגרום לו לעבוד כמו שצריך.

למרות כישלון הדיינספירה של פורווס ועוד כמה חדי-גלגל מאז, ממציאים חובבי כלי רכב אקזוטיים עדיין שואבים השראה מהקונספט ובונים כל מיני קומבינות עם גלגל אחד בגראז' שלהם. לא מעט שנים אחרי החד-גלגל הראשון, חברה הולנדית יצרה בשנת 2007 את הגלגל-גלישה (וויל-סרף).

לא חוקי לנסוע איתו ברחוב אבל מהתמונות נראה שהוא עדיין מהנה מאוד גם בחניונים סגורים. עוד אחד מהמעריצים הבולטים של החד-גלגל הוא קרי מקלין שבעשור האחרון עיצב ובנה כלי רכב חד-גלגליים. בעשר השנים האחרונות הוא השחיז ושכלל את הפיתוחים והרעיונות שלו על "טיל הכביש" (רוקט רודסטר) שבנה. אחרי תאונה קשה בנסיעת הבכורה של הרוקט, שנבנה בשנת 2001, מקלין שב לשולחן השרטוטים והגה כלי רכב חד-גלגלי בטיחותי יותר ויציב יותר.

למרות הקסם שלהם, כלי הרכב הייחודיים האלה מעולם לא תפסו (ואולי זה בכלל סוד הקסם שלהם) ולא הפכו לכלי לגיטימי להתניידות יומיומית. אך עם זאת, העיצוב האטרקטיבי של החד-גלגל שומר שתמיד יהיו מי שירצו לקרוע איתו את הכביש ותמיד יהיו דורות חדשים של ממציאים שמפתחים אותו.

מקור

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך:
גלגל, ענק: הרכב שייקח אתכם בדהירה אל העתיד
סגוואי לעניים: מכונית האוויר ההודית
הרוסי בעל מגע הקטיפה: רכב שלג שכמעט מרחף מעל הקרקע
הגלגל ללא אוויר שישנה את העולם
היורש של הסגוואי
מברשת השיניים שלא תיפול לכם לכיור
דרום קוריאה: רובוטים במקום מורות בכיתות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain