פרסומת

יום שני, 23 במאי 2011

מכת מנע לכולסטרול - פיתוח להפחתת יצירת כולסטרול רע

פיתוח רפואי באוניברסיטה העברית בשיתוף אוניברסיטת הרווארד מפחית את יצירת הכולסטרול הרע ב-42% • כדור קטן לפני ארוחה עתירת שומנים - ואתם מסודרים

זיוה מוגרבי־קובני, כתבתנו לענייני בריאות

בשורה לסובלים רבים: מדענים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת הרווארד פיתחו הרכב מולקולרי שנטילתו לפני ארוחה עתירת שומנים וסוכר מסייעת להפחתת הכולסטרול הרע ב-42% ולהגברת הרגישות לאינסולין ב-64%.

הפיתוח יועיל במיוחד לחולי סוכרת סוג 2, לחולי טרשת העורקים ולאנשים הסובלים מעודף שומנים וכולסטרול בדם.

המולקולה החדשה - שפותחה על ידי ד"ר יעקב נחמיאס ותלמידת המחקר מריה שולמן מהמרכז לביו-הנדסה באוניברסיטה העברית, ובשיתוף מדענים מאוניברסיטת הרווארד - מגבירה פי 11 את הספיגה בגוף של נוגד החמצון בשם נרינג'נין, האחראי לטעמה המר של האשכולית. נוגד חמצון זה מדמה בגופנו מצב של רעב עבור הכבד, ונטילתו גורמת לכבד לפרק שומנים. החוקרים מצאו כי פירוק השומנים מוריד את קצב יצירת הכולסטרול. החוקרים מבהירים כי נטילת הנרינג'נין לבדו או דרך צריכה מוגברת של אשכולית אינה יעילה, בעיקר מאחר שהוא כמעט לא נספג במעיים.

במחקר הנוכחי, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי "PLoS One", בדקו החוקרים את יעילות הפיתוח בניסוי בחולדות. הניסוי גילה כי מתן התרכובת הייחודית לאותן חולדות - כחצי שעה לפני ארוחה עשירה בשומנים ובסוכרים - מעלה אצלן את הרגישות לאינסולין, ממתנת את העלייה של הכולסטרול הרע בגוף ומורידה את רמת הסוכר בו מהר יותר. לעומת זאת, אצל חולדות שלא קיבלו את התרכובת המדוברת טרם אכילת ארוחה עתירת שומנים וסוכרים - הראו התוצאות כי בקבוצה זו נרשמה עלייה ניכרת בכולסטרול הרע.

"לגבי החולדות שכן קיבלו את התרכובת, ראינו שהשומנים לא נספגו בכבד, וכך לא נוצר אצלם הכולסטרול הרע. המחקר מוכיח בפעם הראשונה כיצד תוסף תזונה יכול לשנות את הדרך שבה גופנו מגיב לארוחה", אומר ד"ר נחמיאס. לדבריו, הפיתוח ייחודי בכך שהוא מעכב את יצירת הכולסטרול הרע - LDL. "בעתיד יהיה ניתן לתת את הקומפלקס שיצרנו לפני הארוחה ולנטרל באמצעותו חלק מההשפעות הרעות של השומנים לפני היווצרותם, בהשוואה לתרופות הקיימות בשוק הניתנות רק לאחר שנמצאו רמות גבוהות של שומנים בדם".

לדברי ד"ר נחמיאס, המחקר המדובר מתנהל זה כארבע שנים. הטכנולוגיה החדשה מוגנת על ידי בקשות פטנטים שהוגשו על ידי אוניברסיטת הרווארד ועל ידי חברת יישום שהיא זרוע המסחור של האוניברסיטה העברית ונמצאת בימים אלו בשלבי מחקר קליני בארה"ב.

למאמר המלא מעיתון ישראל היום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain