פרסומת

יום ראשון, 1 במאי 2011

ראיון עבודה- שאלות מכשילות

שאלות ראיון עבודה - 'טריקיות' שמציבות מועמדים בסיטואציה של 'אין מצב לנצח'

למעשה מנהל או מנהלת משאבי אנוש מגיעים אל מעמד ראיון העבודה מצוידים בכלים ובשיטות מוכחים, במתודולוגיה סדורה איך לפרק פאסון, מסיכות מסויפות, איך לנטרל פוזות מן המועמד מבלי שירגיש, ואיך לחשוף את אותו -DNA אותנטי שצרוב בנפשו ובדפוסי התנהגותו של כל מועמד.

קרן פייראיזן, סמנכ"ל משאבי אנוש של לאומיקארד, מסבירה כי שאלה קאצ'ית היא אחת הדרכים הנבונות יותר לחשיפת תכונות אופי ודפוסי התנהגות אותנטיים של מועמד- הרבה הרבה מעבר למבחני הסינון והמיון. מראיין אינטליגנטי כבר מזמן זרק מן הארסנל שלו שאלות חבוטות כמו 'מהם חסרונותיך?'.

אינטליגנטי יותר נבון יהיה להציג בפני המועמד שאלות 'תמימות' שמורידות את מגננויו שמכוונות לנושא אחד בודד- כאשר דרך תשובות המועמד למדים על דפוסי אופי אחרים לחלוטין שאותם מבקשים לערטל. המועמד- מיותר לציין- לא מודע לתרגיל הזה.

אבל מסתבר שישנם מגייסים שבראיון העבודה לא מסתפקים עוד בשאלות קאצ'יות , שאלות מוקש – ומרחיקים לכת לכיוונים אגרסיביים, כדי לעמוד מקרוב על טיבו האמיתי של המועמד. אני זוכרת מקרה של מנכ"ל בחברת הייטק ששיתף אותי כי הוא תמיד נוהג ללחוץ על המועמדים ולחלץ מהם מידע רגיש מסווג על מקום עבודתם הקודם, ועל מעסיקם. כאשר הוא לא מקבל מהמועמד שלפניו את המידע שהוא תבע באופן ברור ומפורש, המנכל נעשה עצבני ואובססיבי-כפייתי על השאלה הטריקית הזו .

"זוהי הדרך הטובה ביותר", שטח המנכל בפני את משנתו, "כדי לבחון את הרמה האתית ערכית מוסרית של המועמד,. אלו מבין המועמדים שמחזיקים מעמד לנוכח הסיטואציה והפעלת מכבש הלחצים – מגויסים אצלו".

"לא הגזמת קצת?", שאלתי את אותו מנכ"ל. והוא משיב נחרצות שלא

"בסופו של יום, חרף כל שק ההמלצות, תוצאות מבחני ההערכה ודוחות האמינות, מגיע אלי לבית אדם זר לחלוטין שרמת האינטגריטי שלו- היא אניגמה. זוהי זכותי וחובתי לבחון בדקדקנות הלכה למעשה – בתכלס- עד כמה הוא בוחר לדבוק בעקרונות יושרה, עד כמנה הוא מסרב לעגל פינות. יותר מכך. אישיות אותנטית לעולם לא תיחשף בימים כתיקונם כאשר הכול מתנהל על מי מנוחות. דווקא אותם מצבי חירום קריטיים אותם מצבי הלחץ החריגים- חושפים את אותה אישיות אותנטית ומערטלים אותה ללא מסיכות מלאכותיות. למקום הזה אני חותר ולשם אני מכוון בראיון עבודה". לסמנכ"ל משאבי אנוש של פרטנר מיכל דנא יש גישה אחרת

דנא: "להביך או להכשיל מועמד בראיון עבודה? זה לא באג'נדה שלי. נהפוך הוא - אנסה לפוגג מתחים, להרגיע להפוך את האוירה לנעימה בחדר. כשמועמד כבר מגיע לפאזת הראיון - ברירת המחדל שלי תהיה- לקלוט אותו".

גם סמנכ"ל משאבי אנוש של קבוצת AOL אטי דה לאון- סבורה כמו דנא : "אני מתנגדת להצגת שאלות מכשילות או ליצירת סיטואציות מביכות למועמד אם כי יש מעסיקים שבןחרים בגישה יותר מיליטנטית. אלו האחרונים תופסיםאת טקטיקת השאלות המכשילות כלגיטימית בראיון עבודה ואף יותר מכך- כטקטיקה שהיא מחויבת המציאות.

להלן 5 שאלות ראיון עבודה - 'טריקיות' שמציבות מועמדים בסיטואציה של 'אין מצב לנצח'

ראיון עבודה: שאלה מכשילה מספר 1: איך אתה מרגיש כאשר העבודה גולשת אל זמנך הפרטי?

המלכודת: מועמד ששואף לנהל את חייו בצורה שפויה ומאוזנת עשוי להגיב :

'לא בא בחשבון', ואז – "שישכח מהמשרה הנחשקת שלפניו'. בקצה השני, נמצאים מועמדים נואשים, מרצים, לחיצים שיישאבו לבלוע את הפיתיון ולומר

אני וורקוהוליק,

העבודה כזו תפורה לי כפפה לסגנון חיי

המשפחה שלי מקבלת ומבינה שאת עיקר הסיפוק בחיי אני שואב מהעבודה

היכן מוכן הכשל? גם תשובות כאלו עלולות לעצבן את המראיין: ראשית, זה לא נשמע אמין ושנית, לא מעט מנהלים כבר הפנימו – לפחות בלבל התיאורטי - את התובנה שתפוקות עובדים טובות הן פונקציה של חיים מאוזנים , פונקציה של עובדים שיודעים לעבוד באופן אינטליגנטי – חכם ולא רק באופן מאומץ וקשה.

מה השאלה מנסה לבחון ?

דנא: "לעתים עבודה עמוסה ומאומצת היא דרישה אמיתית של הארגון, ואף נהוג לראיין גם את בן/בת-הזוג של המועמד למשרה על הסוגיה הזו של זליגת העבודה לחיים הפרטיים ולו כדי לוודא שלמועמד יש רוח גבית בבית. אם זה לא המקרה, הרי שיש בשאלה זו ניסיון לבדוק את ערך האיזון: האם המועמד יודע לתעדף באופן ברור והגיוני, האם יש לו תחושה טובה של הצבת גבולות? עד כמה הוא יכול לשמור עליהם חדים וברורים".

איך יוצאים מזה:

דנא: גם למועמד נואש שלהוט על המשרה לא כדאי לנקוט בגישה מתלהבת ('כן, כן, אין לי בעיה לגור במשרד אם צריך'), כי זה לא נתפס אמין. מוטב לבחור באמירה כגון 'אני מניח שבארגון יש בעלי משפחות אחרים שמסתדרים עם הדרישה לשעות עבודה מעבר לנורמה. גם אני אצליח להסתדר'. מענה כזה מעיד על כך שלפניך עומד אדם נורמטיבי, שיודע להציב גבול. אם מדובר במועמד חד-הורי, שמראש יודע שהדרישה לשעת עבודה בחיים הפרטיים בלתי-אפשרית- כדאי לו לפתוח ולהציף את הנושא לדיון -ולומר את האמת".


מלכודת מספר 2 בראיון עבודה: שתיקה

המוקש: במהלך הפינג-פונג של השאלות במהלך ראיון עבודה [מראיין שואל והמועמד משיב] המראיין מקשיב בתשומת לב לתשובת המועמד, אבל אז, במקום לזרוק שאלה נוספת לחלל האויר – המראיין נועץ במועמד לעבודה מבט שקט וארוך. מרבית המועמדים ייתפסו לחרדה וימהרו חיש 'למלא את החלל שנוצר' ויתחילו 'לדבר את עצמם לדעת'. יש מי שיתפוס את השתיקה המתמשכת מצד המגייס - כהזמנה להתחרט על התשובה האחרונה ואז הם יתחילו להתבלבל, ללהג משהו, ולפלוט אמירות שרק מזיקות לדימוי למיצוב שלהם. אוטומטית הם נתפסים כחרדתיים וחסרי ביטחון.


מה המראיין לומד או מנסה ללמוד באמצעות שתיקה?


דנא: "שתיקה מעיד לפעמים על ניסיון מצד המראיין, את דרגת הפרואקטיביות של המועמד: האם הוא יוזם ומביא נושאים משלו לדיון? יש כאלו שסבורים שטקטיקת השתיקה בוחנת את יכולת העמידה בסטרס – אבל זה שמועמד נלחץ בראיון עבודה עדיין לא מעיד על כך שהוא לא ידע לתפקד כדבעי בעבודה השוטפת תחת לחץ".

איך יוצאים מזה?

דנא: " במהלך ראיון עבודה כדאי למועמד להקפיד לשמור את המושכות אצלו בידיים - ולהיזהר מהמקום של להיות מובל באופן פסיבי. כדאי לו להגיע לראיון מוכן מראש עם מסרים בולטים שהוא שואף להנחיל ולוודא שהם מחודדים היטב למראיין. טקטיקת השתיקה היא הזדמנות נפלאה עבור המועמד המתמודד למשרה להעלות לתוך הדיון מסרים רלוונטיים שטרם יצא לו לשוחח עליהם ולהעלות. במקום 'להריץ סרטים' בראש (איפה התבלבלתי בשאלה האחרונה, האם כדאי להתחרט?) מוטב לומר בפאזת השתיקה 'יש לי עוד נושא חשוב לומר לך, נושא שטרם עלה בשיחתנו'".

שאלה מכשילה מספר 3: האם אתה חושב שיש לך לב "מספיק חזק" לפטר עובדים ?

המוקש: שאלה תמימה כזו כביכול היא פיתיון שעלול לשגר אתכם היישר החוצה. למה? כיוון שהיא לא מתכוונת לבדוק את מבחן האומץ שלך המועמד בשעת מהלכים קשים, אלא בעיקר לחשוף בהתנהלות שלך כעובד היבטים אחרים. אם למשל פיטרת בעברך הרבה מאוד כפיפים ואתה מדבר על כך בראיון ייתכן וזה מעיד על שיפוט לקוי שלך בגיוס אנשים מלכתחילה, או יותר גרוע מכך על עריצות לב, שמובילה אותך ל 'יד קלה על ההדק'".

מה המראיין רוצה לבחון?

דה-לאון: ייתכן שבודקים התנסות אמיתית שלך בפועל עם פיטורי עובדים, תהליך מורכב שדורש ידע מקצועי והכרת אספקטים חוקיים. אם לא זה הקייס- השאלה באה לבחון את רמת האינטליגנציה הרגשית אצל המועמד. אם הוא מתהדר באמירה כגון 'בוודאי שיש לי לב חזק לפטר עובדים יש בכך להעיד על ליקוי במיומנויות יחסי אנוש".

איך יוצאים מזה?

דה-לאון: הכי טוב לפרק את השאלה המכשילה הזו ולמסגר אותה מחדש, כדי לענות עליה מכיוונים אחרים יותר נוחים לך המועמד. הרחיבו את השאלה מעבר לסוגיית 'הלב הפחדן/אמיץ', והפכו אותה משאלה סגורה לשאלה פתוחה כדי שתוכלו לענות על היבטים אחרים שלא נשאלתם עליהם. לדוגמא, תנו דוגמאות שמדגימות כיצד הקלתם על עובדים בתהליך פיטורים, מהן הנורמות הערכיות שלכם בתהליך כזה וכיו"ב. שם המשחק ? לא ליפול למוקש של 'שאלה צרה מדי- תשובה צרה מדי'. הרחיבו באופן יזום את השאלה ותנו לה מענה רחב דיו שיכסה מגוון היבטים שנוחים לך.

שאלת ראיון עבודה מכשילה מספר 4 : מה היה מחזור המכירות במקום עבודתך הקודם ?

המוקש: בתרחיש בו מראיין מבקש מן המועמד לחשוף מידע מסווג על הביזנס של מעסיקו הקודם שלו הוא מצב שלא ניתן לנצח בו: אם המועמד ישתף פעולה הוא אוטומטית ממותג כאופורטוניסט בוגדן ולא אמין. אם הוא לא משתתף במשחק- הוא נתפס כפרנואיד , עקשן וחשדן ביתר. מראיינים ילחצו על מועמדים בנושאים מסווגים בגלל אחת משתי סיבות: ראיון עבודה הוא setup נפלא לריגול תעשייתי. ממשך בתוך הטריטוריה של המגייס יושב נציג פנימי שמגיע מתוך המחנה היריב ומחזיק בידיו מידע יקר-ערך כמו למשל על תוכניות המחקר והפיתוח, תזרים המזומנים , לקוחות ועוד. שנית, שאלה מכשילה כזו משקפת את רמת האינטגריטי של המועמד. היא מעניקה למגייס מענה לשאלה: האם ניתן בקלות

לשדל את המועמד "למכור" את נשמתו, את ערכיו.

פייראיזן: "זוהי אבן בוחן מובהקת ליושרה, מבחן שמגלה לך האם המועמד לחיץ וסחיט.מה בעצם עומד כאן למבחן? רמת שיתוף הפעולה שלו מול ערכיו. זוהי שאלה מצוינת שגם בוחנת עד כמה המועמד שלפני טיפוס מרצה, (טיפוס פליזר).

איך יוצאים מן המוקש

כאן ההמלצה היא Cut-clear: לעולם לא להתפתות, לא להיגרר ולא לספק מידע רגיש. לא יצא לך כמועמד שום דבר טוב אם תחשוף נתונים עסקיים ואחרים אודות המעסיק הקודם שלך.

חשוב מאד: חדדו את המודעות והבינו ששאלת ריגול תעשייתי לא תיערך לעולם באופן ישיר וגלוי. היא תגיע בהפתעה כשאלה עקיפה לגמרי כמו 'כמה מכרת ברבעון האחרון?'. מאוד מפתה כאן להפגין עוצמות ויכולות על רקע הסטאפ המלחיץ בראיון עבודה, שם מצופה ממך להפגין עוצמה ויכולת מקצועית. הימנעות מלהשיב על שאלות כאלו היא הדרך הבטוחה והנכונה. מפעילים עליך בראיון לחץ אגרסיבי? הדרך החכמה תהיה להיות תקיף ואדיב: 'מתנצל מאד. איני מורשה להעביר נתונים הללו'. מתלבטים בין יושרה ובין שיתוף פעולה?- לכו על הקומודיטי המבוקש ביותר אצל מראיינים- יושרה!".

שאלה מכשילה 5 : עד כמה אתה אדם ספקן?

איה המוקש?: שאלה תמימה זו כביכול לקוחה מסל שאלות שמצביעות על תכונה שלילית כביכול, ולכן מועמדים עונים בזריזות - בשלילה. כל זאת כאשר המראיין מנסה להתחקות בעצם אחר מאפיין חיובי הפוך כגון היכולת שלך לחשוב באופן גמיש ובלתי נעול.

מה עומד למבחן: חטא הגאווה, פתיחות ללמידה, מודעות עצמית".

איך יוצאים מזה?

היו מודעים לקטגוריית השאלות הנ"ל. אם מועמד נפלת בפח והשבתם ב'לא' רבתי ('לחלוטין איני ספקן'), אתם עלולים להיתפס כאדם שטחי. מוטב לומר: 'אני אוהב לבחון ממספר כיוונים את המציאות. אני מטיל ספק באמיתות דוגמטיות, אני בעד לשאול שאלות ולברר את הדברים עד תומם טרם קבלת החלטות'. חדדו את שני האספקטים של המושג 'ספקן' וכמנגנון חיסון הסבירו למראיין מהו ההבדל בעיניכם בין ספקנותבריאה ושיקול דעת לתכונה אחרת דומה בפורמט שלילי – הססנות שהיא בעצם פחד להכריע.



ראיון עבודה- שאלות מכשילות

תגובה 1:

  1. לראיון עבודה חייבים להגיע מוכנים, המאמר פורש את הדברים החשובים שצריכים להשים לב אליהם.

    השבמחק

המלצות נוספות מאת: outbrain