פרסומת

יום רביעי, 23 ביוני 2010

ifeel - לעבור את הקיץ בשלום - על הסכנות האורבות לילדים בקיץ והדרך להימנע מהן

לעבור את הקיץ בשלום
בקיץ אורבות לילדים סכנות רבות בבית, בקייטנה או בחופשה משפחתית, ובהן היתקלות עם עקרבים ומדוזות, הרעלת מזון ועוד. איך מונעים סכנות ואיך מטפלים במקרה של פגיעה?
מירי בן-דוד ליוי | להיות משפחה
הקיץ היא התקופה שבה הזוחלים מתעוררים ויוצאים מחוריהם. באזורים הרריים או כפריים יש יותר סכנה של עקרבים ונחשים. שם צריך לדאוג לריסוס וטיפול בגינות.
איך מטפלים בילד שנפגע? בדרך כלל הפגיעה אינה ארסית, ולכן הכאבים הם מקומיים בלבד. אם זה קורה באזור בארץ שידוע כנגוע, יש לפנות לבית החולים הקרוב, ואם אפשר - הביאו איתכם את הזוחל הפוגע. שם יהיו לרופאים הכלים לזהות את סוג וחומרת הפגיעה ולטפל בהתאם. עד לקבלת עזרה רפואית יש לתת לילד משכך כאבים ולקרר את המקום. אין בשום אופן למצוץ את מקום ההכשה או לחתוך את העור, כמו שרבים חושבים שיש לעשות.
יתושים
מהו הטיפול היעיל ביותר בעקיצות? לנסות למנוע אותן: רשתות על החלונות, חומר דחייה על גוף הילדים (אבל במרחק מהעיניים), רשת הגנה על עגלות התינוקות. אלא שלא תמיד זה עובד, בעיקר אם מבלים בחוץ.
"בדרך כלל עקיצת יתוש לא תהיה מסוכנת, אלא אם כן מדובר בקדחת הנילוס שהיא נדירה ביותר", מציין ד"ר צור. "במקרה של עקיצה רגילה, הילד יסבול לרוב מגרד. בילדים יש אחוז גבוה יותר של תגובות אלרגיות מקומיות - נפיחות בחצי פנים או על כל העין. בדרך כלל נזהה את התופעות הללו בשעות הבוקר עם הקימה".
איך מונעים? מטפלים בכל תופעה של מים עומדים, כגון שלוליות או ברז דולף, וכאמור - מרשתים ככל האפשר את מקום השינה.
איך מטפלים? משחה להקלה על הגרד עשויה לעזור, ובמקרה של אלרגיה יהיה צורך בתרופות מתאימות. "ביקור אצל רופא יתבקש על פי חומרת המצב, וכאן חייב להופיע שיקול הדעת של ההורים - הם צריכים להכיר את ילדם ולהרגיש מה נכון לעשות", מוסיף ד"ר צור.
מדוזות
פגיעה ממדוזה שכיחה יותר בקרב הנוער המבלה בים בימים החמים. כוויה של מדוזה עלולה לשרוף ולצרוב בדרגות שונות, תלוי בכמות החשיפה לחומר שהיא מפרישה.
איך מטפלים? מי מלח או שטיפה במים זורמים שתמצאו בברזיות הים. "הכי מומלצות - שטיפות עם חומץ ומי לימון. זה מרגיע את המקום. בנוסף יש לפנות לביקורת רפואית", מדגיש ד"ר צור.
 בין הפריטים בארון התרופות יש להחזיק גם פלסטרים ועזרי חבישה. אילוס': photos to go
נסיעה ברכב
בארגון "בטרם" מסבירים כי בימים חמים, חשוב עוד יותר להיות ערניים לסכנה שבהשארת ילדים צעירים ברכב סגור. הטמפרטורה ברכב הסגור עולה במהירות עד כדי 58 מעלות צלזיוס (!). מאחר שממדי הגוף של הילדים קטנים, טמפרטורת הגוף שלהם עלולה לעלות במהירות הגבוהה פי שלושה עד חמישה מהמהירות שבה עולה טמפרטורת הגוף של מבוגר.
לעולם אל תשאירו ילד צעיר ברכב סגור! גם לא לדקה, גם לא עם חלון קצת פתוח. אתם מתכוונים לדקה, אך אינכם יכולים להבטיח שלא תתעכבו יותר מכך. בפעם הבאה שתסעו עם ילדיכם או עם ילדים אחרים ברכב, היו ערניים לסכנה.
אם תשכחו לכבות את האורות ברכב, או לשלב להילוך חניה - הרכב ישמיע צפצוף התרעה. אם תשאירו ילד ברכב, לא יישמע שום צליל. האחריות עליכם. כמו שאתם בודקים פעם נוספת שנעלתם את הרכב, כמו שבדקתם בבוקר פעמיים שכיביתם את המזגן ונעלתם את הדלת - בדקו שוב שכל הילדים מחוץ לרכב, שלא נשאר ברכב אף ילד. וכמובן, בכל נסיעה עם הילדים מושיבים אותם במושבי בטיחות המתאימים לגילם ולמשקלם.
קייטנות
משרד הבריאות מפרסם הוראות תברואה ברורות באשר לקייטנות הקיץומייעץ להורים לבדוק את הפרטים הבאים בבואם לרשום את ילדיהם לקייטנה:
  • לקייטנה יש רישיון להפעלת עסק (קייטנה), שרשום על שמה ותקף לשנה הנוכחית.
  • לקייטנה קיימים הסדרים ברורים בנושא קבלת ילדים להשגחתה ושחרורם לבתיהם.
  • בהסעות ילדים יש מלווה מבוגר אחראי, שאחד מתפקידיו החשובים הוא לוודא שהילדים יגיעו לבתיהם בבטחה.
  • שירותים: תא שירותים אחד לכל 25 ילדים. השירותים ינוקו לפחות שלוש פעמים ביום ויהיה בהם סבון ונייר לניגוב ידיים.
  • מבני הקייטנה יהיו מוצלים, תקינים, מאווררים וכוללים תאורה.
  • מיכל אשפה לכל 20 ילדים.
  • בריכות - רק עם רישיון עסק בחופי רחצה מוסדרים בלבד. אסור לאלתר בריכות (גיגיות, מתנפחות וכדומה).
  • חל איסור על הכנסת בעלי חיים לשטח הקייטנה.
  • בימי שרב לא יתקיימו טיולים מחוץ לשטח הקייטנה.
  • יש לבדוק שמפעילי הקייטנה מודעים לחשיבות טריות המזון, טמפרטורת אחסון נכונה וכמובן שתייה מרובה.
בקיץ הזוחלים מתעוררים ויוצאים מחוריהם. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank
חופשה משפחתית
כשיוצאים לחופשה עם הילדים, מזכיר ארגון "בטרם", לא יוצאים לחופשה מהילדים. אנחנו ההורים עדיין אחראים לשלומם. יוצאים לבלות, אבל לא רק. איך מתכוננים לחופשה בטוחה?
ראשית, העדיפו מקום נופש מתאים לילדים, שבו אפשר להיות רגועים ופנויים להנאה מושלמת של כל בני המשפחה. כבר בעת הזמנת החדר, ודאו את קיומם של התנאים הבסיסיים לאירוח ילדים: מיטת תינוק, מיטה נמוכה או מזרן על הרצפה.
כמו כן, לקראת יציאה לטיול בררו האם המסלול מתאים לגילאי הילדים, וכי הם מצוידים בבגדים, בנעליים ובשתייה בהתאם לתנאי הדרך ולמזג האוויר. חשבו צעד אחד קדימה: מידת ההשגחה ומרחק הילדים מההורים חייבים להיות מותאמים למאפייני הדרך (גובה, מכשולים, סכנת החלקה ועוד).
ארון תרופות ועזרה ראשונה לילדים
סדר ואחסון - חשוב לסדר את ארון התרופות בצורה נכונה, כדי שבעת הצורך ניתן יהיה לאתר בקלות ובמהירות את התרופה המבוקשת. יש לאחסן את התרופות במקום קריר, ללא לחות וללא אור - מכאן שחדר האמבטיה אינו המקום המתאים. כדאי להשתמש בארונית המחולקת לתאים, ולסדר את התרופות לפי תכיפות השימוש ובאריזתן המקורית בלבד. יש לדאוג להרחיק את התרופות מהישג ידם של ילדים, גם אם מדובר בערכת עזרה ראשונה או בתוספי תזונה.
רענון - פעמיים בשנה מומלץ לרענן את ארון התרופות, לבדוק את תאריכי התפוגה ובמידת הצורך לחדש את המלאי. תרופה שפג תוקפה אינה מסוכנת ברוב המקרים אלא פחות יעילה. עם זאת, שימוש בטיפות עיניים שפג תוקפן עלול לגרום לזיהום, ושימוש באנטיביוטיקה שאינה בתוקף עלול לגרום להחמרת המצב הרפואי.

במקרה של עקיצת מדוזה יש לשטוף עם חומץ ומי לימון. צילום:
Gettyimages/Imagebank
ארון תרופות בבית עם ילדים כדאי שיכיל:
  • תרופות להורדת חום ולשיכוך כאבים - טפטפת, סירופ ונרות להורדת חום.
  • טיפות לשיכוך כאבי אוזניים - מקלות על הכאב נקודתית אצל ילדים ופעוטות הסובלים מכאבי אוזניים. כאבי אוזניים הם דבר שכיח, ומומלץ להיבדק אצל רופא ולהתחיל טיפול רפואי.
  • סירופ נגד שיעול - השיעול הוא סימפטום בלבד ולא המחלה עצמה, לכן סירופ נגד שיעול אינו מומלץ ברוב המקרים. התכשירים הקיימים בשוק המסייעים בכיוח ובהקלה על שיעול אינם מומלצים לפעוטות בני פחות משנתיים.
  • תרופות לאלרגיה - מקובל לתת טיפה אחת לכל 1 ק"ג 3 פעמים ביום.
  • תמיסות מי מלח - להקלה על הצטננות.
  • תכשירים מועשרים במלחים - מיועדים למי שמאבד מלחים כתוצאה מהתייבשות הנגרמת משלשול או וירוס אחר. במקרה כזה, חשוב להקפיד על שתיית נוזלים בכמות מספקת.
  • ציוד עזרה ראשונה - הכולל טפטפת, מזרק וכפות מדידה, פדים ספוגים באלכוהול, פלסטרים, עזרי חבישה, מספריים קטנים, מדחום (כספית או דיגיטלי, ניתן להשיג גם למצח ולאוזן), חומרי חיטוי (אלכוהול או מי חמצן), תמיסה לחיטוי וריפוי, משחת ריפוי, משחה להקלה על כוויות ותחבושות המקלות על כוויות. (הרשימה באדיבותד"ר מיכאל אוורבוך, סמנכ"ל רפואי בחברת ביקורופא)
מתוך: מגזין להיות משפחה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain