פרסומת

יום חמישי, 24 ביוני 2010

שר חוץ יהודי ראשון לארגנטינה: "מינויי הוא סמל לקדמה" - בעולם - הארץ

מאת נטשה מוזגוביה, כתבת "הארץ" בארה"ב

אקטור טימרמן גלה לארה"ב לאחר שאביו נחטף, עונה ונכלא ע"י החונטה. הוא פעל במשך שנים למען זכויות אדם והעיד נגד בכירי הדיקטטורה לשעבר

תגיות: ארגנטינה

לאחר פרישתו הפתאומית בשבוע שעבר של חורחה טיאנה, שר החוץ של ארגנטינה, על רקע מחלוקת לגבי אופן ניהול מדיניות החוץ של המדינה, נכנס השבוע לתפקיד אקטור טימרמן, יהודי בן 56. השר החדש הוא בנו של חקובו טימרמן, עיתונאי, סופר, מו"ל ופעיל זכויות האדם הארגנטיני הנודע, שהתגורר כמה שנים בישראל לאחר ששוחרר מהכלא שאליו השליכו אותו בכירי משטר החונטה.

בראיון לתקשורת הארגנטינית עם מינויו, אמר טימרמן כי "מינוי שר חוץ יהודי מסמל התקדמות משמעותית של החברה הארגנטינית, כתוצאה מכל מה שלמדנו מאז הסתיימה הדיקטטורה". לדבריו, החברה הארגנטינית מודעת לכך שהיהודים, כמיעוט, סבלו רדיפות קשות, אך ארגנטינה של היום אינה מדינה אנטישמית, ו"אולי ביום מן הימים אף נזכה לראות רמטכ"ל יהודי בצבא הארגנטיני". אקטור טימרמן היה לעיתונאי ופעיל זכויות אדם כמו אביו, שכתב על החטיפה שלו, העינויים שעבר ותקופת מאסרו בספר "אסיר ללא שם, תא ללא מספר". בספר טען האב שלוכדיו היו אנטישמים, ומתח ביקורת חריפה על הקהילה היהודית של ארגנטינה שמנהיגיה לא נאבקו בזוועות במדינה. לאחר שחרורו (רשמית טימרמן מעולם לא הורשע בדבר), עבר עם משפחתו לישראל, שם פרסם ספר שנוי במחלוקת על מלחמת לבנון הראשונה, שמתח ביקורת על ההחלטה של ממשלת ישראל לפלוש ללבנון. הוא חזר לארגנטינה ב-1984, מתוך כוונה להעיד נגד חוטפיו והחוקרים שעינו אותו, ולהחזיר לעצמו את משרתו בעיתון שנלקחה ממנו.

בעקבות חטיפת אביו, אקטור יצא לגלות בארה"ב, שם סיים תואר שני ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת קולומביה וייסד את השלוחה הדרום אמריקאית של Human Rights Watch. הוא חזר לארגנטינה חמש שנים אחרי אביו, כתב טורי דעות רבים, ייסד שני מגזינים והנחה תוכנית ראיונות בטלוויזיה. במקביל, המשיך בפעילותו בתחום ההגנה על זכויות האדם. הוא היה בין העדים במשפט של כריסטיאן פון וורניך, איש משטרת בואנוס איירס שהורשע בעינויים ורציחות בשליחות החונטה.ב-2004 מונה אקטור לקונסול הכללי בניו יורק, ובדצמבר 2007 מונה לשגריר בוושינגטון. אחיו חוויאר מתגורר בניו יורק, ואחיו השני, דניאל, גר עם משפחתו בישראל.

אקטור טימרמן

גיל: 55
השכלה: תואר שני ביחב"ל מאוניברסיטת קולומביה
קריירה: כעיתונאי כתב טורי דעה וייסד מגזינים, הקים את השלוחה הדרום אמריקאית של Human Rights Watch, כיהן כקונסול הכללי בניו יורק וכשגריר בוושינגטון

שר חוץ יהודי ראשון לארגנטינה: "מינויי הוא סמל לקדמה" - בעולם - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain