פרסומת

יום שלישי, 22 ביוני 2010

הרודן הספרדי פרנקו העביר לנאצים רשימה של היהודים החיים בארצו (כולל צאצאי האנוסים!) - בעולם - הארץ


מאת עופר אדרת , ברלין

מסמך שנמצא באחרונה מראה שמושלי המחוזות נדרשו להכין רשימה שתכלול גם את צאצאי מגורשי ספרד

תגיות: ספרד, פרנקו, היטלר

רודן ספרד, פרנסיסקו פרנקו, העביר לנאצים רשימה של כל יהודי ספרד כדי להקל את האפשרות לאתר, לגרש ולהשמיד אותם - כך עולה ממסמך שנמצא לאחרונה בארכיון בספרד ופורסם ביום ראשון בעיתון "אל פאיס".

לפי הדיווח, ספרד הכינה ב-1941 רשימה של כל 6,000 היהודים שחיו בתחומה, והעבירה אותה לאדריכל הפתרון הסופי, היינריך הימלר. זאת, בשעה שגרמניה וספרד ניהלו משא ומתן על האפשרות לצרף את מדריד למדינות הציר - מגעים שלא הבשילו לכדי הסכמה לבסוף.

אחרי תבוסת הנאצים ב-1945, ניסו הרשויות בספרד להשמיד את העדויות לשיתוף הפעולה שלהן עם הנאצים. ואולם, מסמך שנמצא לאחרונה בארכיון בעיר סרגוסה שבצפון-מזרח ספרד שופך אור על מה שהספרדים התאמצו להסתיר.

המסמך הוא צו רשמי, שמתוארך ל-13 במאי 1941, שבו מורה ראש מחלקת הביטחון של פרנקו, חוזה מריה פינאט אי אסקריבה דה רומני, לכל המושלים המחוזיים בספרד להכין רשימות של היהודים שנמצאים בשטחם. המושלים התבקשו לאתר את "היהודים המקומיים והזרים החיים על אדמת ספרד... תוך ציון נטיותיהם האישיות והפוליטיות, אמצעי הקיום שלהם, פעילותם המסחרית, רמת האיום שהם מהווים והסיווג הביטחוני שלהם".

הימלר ביקש שהרשימה תכלול גם את היהודים שהמירו את דתם, וקבע אילו קטגוריות צריכות להיכלל בה. המושלים נקראו לחפש במיוחד את היהודים יוצאי ספרד - צאצאי המגורשים מ-1492 - אשר נטמעו היטב באוכלוסייה המקומית בשל העובדה שדיברו לדינו. "השתלבותם בסביבת חיינו ומזגם הדומה מאפשרים להם להסוות את מוצאם בקלות רבה יותר", נכתב בצו. "אנשים אלה אינם מתבלטים, ולכן קשה במיוחד לסכל את ניסיונות החתירה שלהם". היהודים מכונים בצו "הגזע הידוע לשמצה".

זמן קצר לפני שהוכנה הרשימה בילו דה רומני והימלר יחד במלחמת פרים במדריד. לאחר שגובשה הרשימה מונה דה רומני לשגריר ספרד בגרמניה, והעביר אותה אישית להימלר.

פרנקו שלט בספרד מ-1939 ועד מותו ב-1975. לאחר מלחמת העולם השנייה הוא ניסה לטעון כי פעל דווקא להצלת יהודי ספרד. בפועל, ספרד הפשיסטית אכן לא נלחמה לצדו של היטלר והיתה ניטרלית בתקופת המלחמה, אך חוקרים תולים זאת במצבה הכלכלי הקשה עם תום מלחמת האזרחים, ולא בבחירה אידיאולוגית של פרנקו.

פרנקו אמנם לא הקים מחנות ריכוז והשמדה על אדמת ספרד ולא מסר מרצון יהודים להשמדה, אבל גם לא סייע להצלת יהודים כפי שיכול היה. לצד זאת, ספרד שיגרה 18 אלף מתנדבים שלחמו לצד הצבא הגרמני נגד ברית המועצות ב-1941-1943. מנגד, מי שכן סייעו להצלת אלפי יהודים היו דיפלומטים ספרדים ברחבי אירופה, אשר פעלו באופן עצמאי ובניגוד למדיניות הרשמית של הדיקטטורה של פרנקו, תוך כדי סיכון אישי רב. הם סיפקו אשרות מעבר שאפשרו לפליטים היהודים - רובם יוצאי ספרד - לעבור דרך ספרד בדרכם אל החופש, וסיפקו מקלט והגנה ליהודים רבים במבנים של הקונסוליות הספרדיות בהונגריה, צרפת, יוון, גרמניה, בולגריה ורומניה.

פרנקו מכעיס את היטלר

היטלר ופרנקו נפגשו באוקטובר 1940. היטלר, ששיגר לפרנקו חיילים וסיוע אווירי במלחמת האזרחים, ציפה שספרד תצטרף למדינות הציר. ואולם לפרנקו היו דרישות: גיברלטר וחלק מצפון אפריקה. על פי הדיווחים, היטלר הגיב על הדרישה בזעם. ספרד נותרה ניטרלית במלחמה
הרודן הספרדי פרנקו העביר לנאצים רשימה של היהודים החיים בארצו - בעולם - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain