פרסומת

יום שלישי, 22 ביוני 2010

גזענות של ברבורים: לבנים מגרשים שחורים - מדע וסביבה - הארץ

גזענות של ברבורים: לבנים מגרשים שחורים

מאת נועה קושרק

זוג הברבורים הלבנים בספארי ברמת גן לא נותן לברבורים השחורים להיכנס לאגם

תגיות: ברבורים, הספארי

תעלומה בספארי ברמת גן: בשבועות האחרונים מסרבים ברבורים לבנים ממוצא אירופי לאפשר לברבורים שחורים, ממוצא אוסטרלי, להיכנס לאגם הספארי ולטבול במימיו. קיום "הסגר האגמי", שאותו מבצעים הברבורים הלבנים, קשה במיוחד עבור אלה השחורים בימים חמים אלה.

בספארי מציינים כי "הסגר האגמי" החל כבר לפני כמה שבועות, כאשר עובדי הספארי האמונים על הטיפול בברבורים הבחינו בכך שזוג הברבורים הלבנים לא מאפשר לזוג הברבורים השחורים להיכנס לתוך אגם המים של מסעדת הספארי, מקום משכנם הקבוע. שני סוגי הברבורים, מסבירים בספארי, חיו עד כה במשך שנים רבות אלו לצד אלו ללא בעיות מיוחדות.

בהתחלה חשבו עובדי הספארי כי מדובר ב"סגר זמני" שייפתח בתוך יום-יומיים. המטפלים, מציינים בספארי, חשבו שמדובר בתוקפנות הנובעת מעונת החיזור של הברבורים הלבנים, וכי זו הסיבה לכך שהם לא מאפשרים לברבורים השחורים להיכנס למתחם. אלא שהברבורים הלבנים לא הראו שום סימני חיזור. הם לא החלו לבנות קן ולא התנהגו כברבורים שאכן נמצאים בתקופת חיזור. במקביל, המשיך זוג הברבורים הלבנים לחסום את הכניסה לאגם בפני הברבורים השחורים.

מאז, מציינים בספארי, בכל בוקר ניתן לראות את הזכר והנקבה הלבנים מפטרלים הלוך ושוב באזור הכניסה לאגם, ובכל פעם שמי מהברבורים השחורים מנסה למצוא מפלט מהחום במי האגם הקרירים, הם מיד הודפים אותו החוצה.

"הם הותירו לברבורים השחורים פיסת אדמה קטנה בלבד", סיפר ראש ענף הציפורים בספארי, ד"ר גלעד גולדשטיין. כדי להקל על הברבורים השחורים, המטפלים מפזרים להם מזון בכמה מוקדים בקרבת האגם וגם במקומות מרוחקים יותר, כדי לגרום לברבורים הלבנים להתרחק מעט מהאגם ובכך לשחרר את אזור הכניסה למים ולאפשר לברבורים השחורים לטבול מעט במים.

"אם הדבר לא ייפסק בקרוב", הוסיף ד"ר גולדשטיין, "אנחנו ניאלץ למצוא פתרון לברבורים השחורים כדי שהשלווה תחזור לחייהם. בינתיים אנו מנסים כל מיני פתרונות ביניים, כדי לפתוח עבורם את נתיבי המים. מצחיק לומר, אבל אנו המטפלים משמשים פעילי שלום בסיפור הזה".

הברבור השחור הוא מין מיוחד של ברבור, בעל נוצות בצבע שחור, שהתגלה במאה ה-18 באוסטרליה. עד אז רווחה האמונה כי לא קיימים ברבורים שאינם לבנים, אך בעקבות הגילוי המפתיע הפך הביטוי "ברבור שחור" לשם נרדף לאירוע שהסיכויים שיתרחש נמוכים עד אפסיים, ואולם לבסוך הוא קורה בכל זאת. כיום "תיאוריית הברבור השחור" מתייחסת בעיקר לאירועים יוצאי דופן, שלא ניתן היה לנבא, בשוק ההון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain