פרסומת

יום ראשון, 16 בינואר 2011

ynet בריאות - ביקשתם חשבונית? נחשפתם לביספנול A


ביקשתם חשבונית? נחשפתם לביספנול A

בדיקה בארצות הברית גילתה שהכימיקל ביספנול ,A הנחשד כגורם לסרטן ולהתפתחות מינית מוקדמת, נמצא גם על חשבוניות ושטרות. משרד הבריאות בארץ לא מתרגש. "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" על הקריאה להדק את הפיקוח על הכימיקלים

יהודית יהב

פורסם: 16.01.11, 15:23

בשבועיים האחרונים נחשפנו שוב לסכנה מביספנול ,A כימיקל שנחשד כגורם לסרטן ולהתפתחות מינית מוקדמת, בעקבות הנחיית משרד הבריאות לבתי החולים להפסיק את השימוש בבקבוקי תינוקות המכילים חומר זה. ואם זה לא מספיק מדאיג, התפרסם בימים אלה מחקר אמריקאי חדש, הטוען כי חשבוניות קופה ואפילו שטרות כסף מכילים את החומר, הנקרא גם .BPA

כימיקלים בחשבוניות ובשטרות כסף

חוקרים מ Washington Toxics Coalition- ומ Chemicals, Healthy Families Safer- אספו חשבוניות קופה מ 22- רשתות קמעונאיות ובתי קפה באמריקה, ומצאו שמחציתן היו מצופות בכמויות גדולות של ביספנול ,A שאחד משימושיו הוא הבלטת הדיו על הנייר. "החזקת החשבונית ביד במשך עשר שניות בלבד גורמת להעברת 2.5 מיקרוגרם של BPA מהנייר לאצבעות ," אמרו החוקרים. "שפשוף החשבונית העלה את הכמות לפי .15 מכיוון שהביספנול בנייר מגיע בצורת אבקה, אנחנו חושדים שהוא עלול לעבור בקלות לבני האדם ולמוצרים אחרים ."

לטענת החוקרים, הכימיקל נמצא גם על שטרות כסף שנבדקו, אם כי בכמויות נמוכות יותר מאשר על סרטי קופה. יותר מ 130- מחקרים שנעשו בעשור האחרון קישרו בין BPA לבעיות בריאות חמורות, ובהן סרטן השד, השמנת יתר, פגיעה במערכת ההורמונלית והאצת ההתפתחות המינית. בקנדה ובאיחוד האירופי כבר החליטו לאסור את השימוש בחומר בבקבוקי תינוקות, אך עדיין משתמשים בו בבקבוקי מים מפלסטיק, בפחיות שתייה, ובמוצרים אלקטרוניים כמו טלפונים ניידים ומחשבים.

"למרבה הצער, הביספנול נפוץ בהרבה מאוד מוצרים ," אומר בשיחה מלונדון הישראלי ד"ר אנדריי מנשה, העומד בראש ארגון הצרכנות האירופי 'אנטידוט ,' שפועל בין השאר נגד חשיפה לחומרים רעילים. "היצרנים משתמשים בו כדי להגן על המוצרים ועל האריזות מפני רטיבות ." לדבריו, השימוש הנפוץ בחומר "גורם לכולנו לשחות בים של אסטרוגן ," שכן הביספנול מחקה את ההורמון הנשי. "כאשר חושפים תרביות של תאי סרטן השד לביספנול, רואים כיצד החומר גורם להתרבות התאים ," טוען ד"ר מנשה.

"החומר עלול לעבור לעובר"

מספר יצרניות כבר החליטו וולונטרית להוציא את החומר מהאריזות שבאות במגע עם מזון, ביניהן חברות הענק נסטלה והיינץ. עם זאת, יש הטוענים שגם כאשר מדובר בסרטי קופה קיימת סכנה. "אישה בהריון הנוגעת בניירות אלה, או שותה ואוכלת ממוצרים שבאו במגע עם ביספנול, עלולה להעביר את החומר לעובר ," אומר ד"ר מנשה.

לאור ממצאי המחקר האמריקאי, קראו החוקרים למחוקקים בארצות-הברית להדק


את החוק שעוסק בתקנות לגבי כימיקלים. BPA" שנמצא בחשבוניות, בשטרות כסף ובמוצרים אחרים הוא תוצאה ישירה של הפיקוח הרופף על כימיקלים ," טענו החוקרים.

ובארץ? במשרד הבריאות לא מתרגשים מהמחקר החדש. "לחומר מקורות חשיפה רבים, שחלקם הגדול איננו ברור ," נמסר ממשרד הבריאות. "בשלב זה אין הוכחות לכך שהביספנול גורם לנזק בבני אדם. עם זאת, משרד הבריאות מבצע מחקר, המנסה לזהות את רמת החשיפה של האוכלוסייה בארץ לחומר ואת מקורותיו. כרגע אין בממצאי המחקר שלנו כדי לשנות את המדיניות, לפיה הונחו רק בתי החולים להפסיק את השימוש בבקבוקי תינוקות המכילים ביספנול A ביילודים ובילדים מאושפזים ." כך מרגיעים במשרד הבריאות, ולנו לא נותר אלא להאמין.


תגיות: ביספנול A | סרטן | כימיקלים


ynet בריאות - ביקשתם חשבונית? נחשפתם לביספנול A

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain