פרסומת

יום שני, 17 בינואר 2011

ifeel - חיים חדשים - תגליות וממצאים על הנמלים, היקום והחיים

חיים חדשים

* שיטה מתקדמת של הנמלים לגידול פטריות,

* צורות חיים חדשה על פני כדור הארץ,

* ממצא קדום של לוח קללות

* מידע חדש לגבי המפץ הגדול

תגיות: מדע , המפץ הגדול

ד"ר אריה מלמד-כץ | גליליאו צעיר

16/01/2011

לומדים מהנְמָלִים

המבקר בִּיעָרוֹת הגֶּשֶׁם הטְרוֹפִּיִּים של יבשת אמריקה עשוי לצפות במחזה מיוחד במינו: אלפי נמלים נעות בשַׁיָירוֹת ונושאות עמן חתיכות של עָלִים. הנמלים הַלָּלוּ מנסרות חתיכות עלים מהעצים ומביאות אותן לקן כדי לגדל עליהן פטריות המשמשות למאכל עבור הנמלים הצעירות, ואילו הנמלים הבוגרות ניזונות משאריות העלים.

נשמע מדהים, אבל זה עוד לא הכול: הנמלים האלה משתמשות בשיטות של הַדְבָּרָה ביולוגית - על גופן גדלים חיידקים המפרישים חומרים אַנְטִיבְּיוֹטִיִּים, וכך נמנעת פגיעת מחלות בפטריות המאכל.

בנוסף לכך, התגלה שהנמלים חותכות את העלים בעזרת הלסתות החדות שלהן אשר עשויות מחומרים מיוחדים, ביניהם אָבָץ, ובזכותם הלסתות כמעט שלא נִשְׁחָקוֹת.

בְּמחקר שהסתיים זה עתה התגלה גם פְּרָט מפתיע לגבי המִבְנֶה החֶבְרָתִי של הנמלים הללו. התברר שכאשר הלסתות של הנמלים נשחקות והן מרגישות שאינן מסוגלות לחתוך את העלים במהירות, הן מפנות מקום לנמלים צעירות ועוברות לתפקיד אחר - הוֹבָלַת העלים לקן. כך הן ממשיכות לשרת את הקן שלהן גם אם הן כבר לא יכולות לעסוק בתפקידן המקורי.

התברר עוד שנמלים גדולות מאותו קן משמשות כחיילות המגנות על השבילים, ואילו נמלים קטנות רוכבות על העלים כדי להזהיר מפני סַכָּנוֹת.

אפשר לומר שספר מִשְׁלֵי, שממליץ "לֵךְ-אֶל-נְמָלָה עָצֵל; רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם", אולי ידע משהו שרק עכשיו אנחנו מבינים - הנמלים לא רק חרוצות, הן גם יכולות ללמד אותנו על גידול פטריות בשיטות מתקדמות, על חומרים המשמשים לייצור סכינים חַדּוֹת, ואפילו על מבנה חברתי מיוחד במינו.

צורת חיים חדשה

בתחילת חודש דצמבר הודיעה סוֹכְנוּת הֶחָלָל האמריקאית (נאס"א) על מציאת צורת חיים חדשה על פני כדור הארץ. המדענים, שהשתתפו במסיבת עיתונאים שזכתה לסיקור עולמי, הודיעו שחיידק שנמצא באֲגַם מוֹנוֹ שבקָלִיפוֹרְנְיָה מסוגל לחיות בסביבה עשירה באַרְסֶן - חומר כימי הנחשב כרעיל למרבית היצורים החיים על פני כדור הארץ.

המדענים הסבירו שבניסוי במעבדה הם מצאו שהחיידק מסוגל להשתמש בארסן לצורך בניית מוֹלֶקוּלוֹת חיוניות בתוכו, כמו מולקולת הדי.אן.אי. הארסן מחליף במולקולות אלה יסוד אחר, זַרְחָן, שנחשב עד עתה כחומר חיוני לקִיּוּם חיים.

אם זה אכן נכון, המשמעות היא שלראשונה הִתְגַּלְּתָה צורת חיים שאינה משתמשת בזרחן, ולכן בחיפושים אחרי חיים מחוץ לכדור הארץ יש לקחת מעתה גם אפשרות זו בחשבון. בינתיים ממתינים לניסויי המשך שיְוַודְאוּ את נְכוֹנוּת הממצאים הרִאשׁוֹנִיִּים, ושבהם יחקרו את המולקולות שנמצאות בתוך החיידק כדי לְאַתֵּר היכן בתוכן נמצא הארסן.

לוח קללות מעופרת יצוקה

לוח עופרת נדיר התגלה בלְבָנוֹן על ידי חוקרים יפנים. הלוח, המְתוֹאֳרָךְ לסביבות המאה השלישית לספירה, נמצא ליד כניסה לקֶבֶר תת-קרקעי והוא כתוב ביוונית עתיקה. רשומים עליו שמות של ארבעה אנשים, ולידם כמה שורות של קללות ונְאָצוֹת המופנות לעברם.

החוקרים מְשַׁעֲרִים שאֵלֶּה שהכינו את הלוח קיוו להשיג בעזרתו עונש על-טבעי עבור ארבעת האנשים שפגעו בהם. קרוב לוודאי שהמקום שבו נמצא הלוח - ליד הכניסה לקבר - איננו מקרי, וקשור לאמונה באלילים וברוחות של תושבי המקום באותה תקופה.

לפני המַפָּץ

היקום נוצר במפץ הגדול שהתרחש לפני 13.7 מיליארד שנה, אבל מה היה לפני המפץ הגדול? אף אחד לא יודע בְּוַודָאוּת, ומרבית המדענים מעדיפים שלא להתמודד עם השאלה הקשה הזו.

אבל שני פיזיקאים טוענים שיש להם תשובה: הם הצליחו להצביע על עדויות לכך שהמפץ הגדול הוא האחרון בסדרה של מפצים שבאו זה אחר זה, בהֶפְרְשֵׁי זְמַן ענקיים.

שני החוקרים בדקו את הנתונים שאספו לַוְויָינֵי מֶחְקָר במשך כמה שנים. הלוויינים האלה מדדו את עוצמת קרינת הרקע הקוסמית, שמְקוֹרָהּ ביקום הקדום, ואשר יכולה לספק מידע רַב עֵרֶךְ לגבי המפץ הגדול.

אחד משני המדענים, רוג'ר פֶּנְרוֹז, חקר במשך שנים את תְּכוּנוֹתֵיהֶם של חורים שחורים, והוא אומר שתמונת קרינת הרקע הקוסמית מְסַפֶּקֶת מידע על התנגשות בין חורים שחורים ענקיים שהתרחשה לפני המפץ הגדול.

המשמעות היא שמעַתָּה אפשר יהיה לערוך מדידות ביקום ולגלות אירועים שהתרחשו ביקום אחר, שהתקיים לפני המפץ הגדול.

ד"ר אריה מלמד-כץ הוא המפתח של החוג "מדע פשוט" המועבר לילדים ברחבי הארץ

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין גליליאו צעיר, ינואר 2011

לקבלת גליון של גליליאו צעיר במתנה לחץ כאן

להזמנת מנוי

ifeel - חיים חדשים - תגליות וממצאים על הנמלים, היקום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain