פרסומת

יום שני, 31 בינואר 2011

בריאות - ד''ר הצילו nrg - ...ד"ר הצילו: מה היתרון של דגנים

ד"ר הצילו: מה היתרון של דגנים מלאים?

ד"ר ניבה שפירא, תזונאית קלינית ויועצת לסוגת:

"דגנים מלאים זכו לתשומת לב מרובה בשנים האחרונות, במיוחד בארצות המערביות. מאמרים ומחקרים רבים דנו בתועלת של צריכת דגנים מלאים לבריאות, במניעה של מחלות רבות כמו מחלות לב וכלי דם, שבץ, סרטן הלבלב, סוכרת והשמנת יתר.

"דגנים מלאים מורכבים משלוש שכבות. במרכז נמצאת רקמת האנדוספרם המוקפת בנבט הדגן ובקליפה החיצונית נמצא הסובין. הנבט והסובין עשירים בויטמינים מקבוצת B ובמינרלים כמו ברזל, מגנזיום, אבץ וזרחן.

"הסובין מכיל גם את רוב הסיבים התזונתיים שעוזרים להניע רעלים וחומרים אחרים החוצה מגופינו, דרך מערכת העיכול. לעומתם, הדגנים המעובדים עוברים תהליך שבו מוסרת מעטפת הדגן ונשארת רק רקמת האנדוספרם שמכילה ברובה עמילן, חלבונים ושמנים. שכבה זו מכילה מעט מאוד ויטמינים ומינרלים ואין בה סיבים, בניגוד לשכבות האחרות, ועל כן המוצרים המפיקים ממנה, כמו קמח לבן ואורז לבן, הם בעלי ערך תזונתי מועט.

"לדגנים המלאים יתרונות רבים: מחקרים מצאו כי הם משפרים את הרגישות לאינסולין. מחקר נוסף שנערך לאחרונה העלה כי נשים שמרבות לאכול מאכלים מדגנים מלאים יכולות להפחית גם את הסיכון לשבץ. צריכת דגנים מלאים נקשרה גם להורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

"אכילת מזון עשיר בדגנים מלאים יכולה להועיל להורדת רמות השומנים בדם והכולסטרול הרע (LDL). כמו כן, צריכה של דגנים מלאים נחשבת כמשפיעה על הסביבה המיקרוביוטית (חיידקים, פטריות) במעי.

"קיימת עדיפות לדגני חיטה מלאים על פני סובין חיטה. צריכה יומית של חיטה מדגנים מלאים מראה השפעה על הרכב החיידקים הנמצאים במעי האדם. דוגמאות למוצרים מדגנים מלאים: קמח מלא, שיבולת שועל, כוסמת, בורגול, קינואה, אורז מלא, זרעי פשתה, פופקורן ועוד".

בריאות - ד''ר הצילו nrg - ...ד"ר הצילו: מה היתרון של דגנים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain