פרסומת

יום ראשון, 16 בינואר 2011

ifeel - רק מילה טובה - מה אומרים לילד כדי שייפתח ביטחון עצמי?

רק מילה טובה

מה אומרים לילדים כדי שיפתחו דימוי עצמי חיובי וביטחון? קבלו 10 משפטים שיעזרו לכם במשימה החשובה הזו

הורים וילדים
13/12/2010



1. "אני אוהב אותך"
ילדים שמרגישים אהובים מטפחים דימוי עצמי טוב יותר. חשוב כמובן להראות זאת גם במעשים (כמו חיבוק) ולא להסתפק רק במילים.

2. "אני מאוד שמח שאתה הילד שלי"
תנו לילד תחושה שהוא מיוחד ורצוי כדי שירגיש מוערך. הדימוי העצמי שילדים מגבשים בהתחלה הוא הדימוי שיש להם בעיני הוריהם.

3. "אתה מאוד עצמאי"
כשאתם משבחים את הילד, ציינו תכונות ספציפיות ואל תסתפקו ב"אתה נהדר". אתה עצמאי, בוגר, אחראי, חזק - הם דוגמאות טובות לכך. בנוסף, לכל ילד יש כישרון טבעי אחד לפחות בתחום מסוים. חשוב שההורים יזהו את הכישרון הזה, יעשו בו שימוש ויתפעלו ממנו באמת, בכוונה מלאה, לדוגמה: "יש לך חוש טכני נהדר!". עבור הילד זו מתנה גדולה להכיר בייחודיות ובכישורים שלו, ואין הרגשה טובה יותר לילד מאשר להרגיש יחיד ומיוחד.

4. "אני מאוד אוהב אותך, אבל אני לא אוהב את ההתנהגות הזו"
לפעמים הילד מפרש כעס של ההורים על משהו שעשה כ"לא אוהבים אותי יותר". חשוב להזכיר לו את ההבחנה בין האהבה התמידית מעצם זה שהוא קיים, לבין חוסר האהבה כלפי ההתנהגות הספציפית שלו. כך הילד יידע שלא התנהגות אחת מגדירה את כל יישותו, אלא שיש מגוון של תכונות והתנהגויות שעושות זאת.

5. "אתה נדיב, וזה נותן לי הרגשה טובה מאוד"
כדאי לשתף את הילדים בהשפעות החיוביות שיש להם על חיי ההורים.

6. "אני צריך את העזרה שלך..."
דימוי עצמי חיובי נבנה בין השאר מתוך תחושת יכולת וחוויה שאנחנו עוזר לאחרים. בקשה לעזרה מצד ההורה משדרת מסר "אתה יכול, ואני צריך להיעזר ביכולות שלך". ילדים אוהבים להרגיש שהם חיוניים, שיש להם מה לתת לסביבה ובטח לאנשים שהכי חשובים להם - ההורים. כשהורה נעזר בילדו, זה מייד מספק לילד תחושה של ערך ויכולת. העזרה צריכה להיות מותאמת לגיל וליכולות.

7. "אני רוצה להתייעץ איתך"
גרסה נוספת של המשפט הקודם. מה יכול לעשות לילד יותר טוב מאשר כשההורה שלו, הגדול והיודע-כל, מבקש את עצתו? משפט מצמיח ומעצים שאף ילד לא יישאר אדיש אליו, במיוחד אם אתם באמת מתכוונים לשמוע את דעתו ולשקול אותה ברצינות. מה שמומלץ מאוד, אגב - לילדים יש רעיונות וכיווני חשיבה לא רגילים, מחוץ לקופסה ולקיבעונות שאנחנו כבר חיים בתוכם, ואם תהיו פתוחים באמת - יש סיכוי טוב שתוכלו לשמוע משהו חדש ואחר.

8. "אני סומכת עליך שתוכל למצוא פתרון לבעיה"
כאשר מאפשרים לילדים לעסוק במשימה בעצמם, מבלי להתערב, זוהי דרך בלתי מילולית חשובה שמשדרת את ההערכה שלנו. לעיתים הורים פוגעים בדימוי העצמי של ילדיהם לא בכוונה, על ידי נתינת עזרה או עצה בלתי נחוצות. כשילד מבטא התלבטות, חשוב קודם כל להאזין לו. אם ההורה יתפרץ מהר מדי בניחומים ("זה לא נורא") או בעצות לא הכרחיות ("אתה צריך ...") הוא עלול לשדר מסר שהילד לא מסוגל להסתדר לבד. בשלב הראשון עדיף לשתוק, לחבק או להאזין בצורה פעילה ("אני מבין", "זה באמת לא נעים"), ולעודד את הילד שביכולתו לפתור את הבעיה לבד.

9. "אתה זוכר שפעם לא היית יכול לעשות את זה? תראה כמה התקדמת"
לעיתים נדמה לילד שלנו (כמו גם לנו לא פעם) שהכל קשה ובעייתי, שהוא לא טוב בכלום ושלעולם גם לא יצליח. זה הרגע להזכיר לו את היכולות הייחודיות שלו ואת הדרך שהוא עושה מדי שעה ומדי יום, להזכיר לו שהוא מתקדם ומשתפר, ושלפעמים קשה להבחין בזה אך אפשר להביט לאחור ולהשוות איך היה לפני שנה כדי לראות את ההתקדמות והשינוי.

10 . "מה הייתי עושה בלעדייך?"
משפט שמעביר מסר שאין לטעות בו: מישהו כאן באמת זקוק לי, לנוכחות שלי, לרעיונות שלי, לעזרה שלי, למי שאני. וכשהמישהו הזה הוא אתם, ההורים, הכל כך משמעותיים ונערצים - זו בהחלט אמירה משמעותית ובונה, הנטמעת ומחזקת את היסודות שעליהם נבנית אישיותו של ילדכם. אם המשפט הזה נאמר במקום הנכון ובהתכוונות מלאה - עשיתם טוב מאוד.


ייעוץ מקצועי:
* ד"ר אלי שגיא - פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן)
* דלית בלונדר רון - פסיכולוגית חינוכית וקלינית מומחית
* אלי זוהר ניב - יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין הורים וילדים, דצמבר 2010





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain