פרסומת

יום שלישי, 18 בינואר 2011

גשמים של ציפורים הנופלות משמים - חדשות אפוק טיימס מדע

גשמים של ציפורים הנופלות משמים

עם פרוש השנה האזרחית החדשה, התרחשו מספר אירועים חריגים המציגים מוות המוני של ציפורים או דגים ממין אחד בלבד. המדענים עדיין מתקשים לספק לתופעה הסבר ברור

17/01/2011שריל קסאטי וסטפני לם - אפוק טיימס

סידרת אירועים חריגה התרחשה במגוון מקומות ברחבי העולם בשבוע הראשון של השנה החדשה – אירועים מוזרים ומטרידים שכשהם נקשרים זה לזה, הם עשויים לגרום לנו לעצור ולהרהר לרגע.

המקרה הראשון שזכה לסיקור נרחב בתקשורת, התרחש בארקנסו שבדרום ארה"ב, ב-31 בדצמבר 2010. בעיר ביב (Beebe), למעלה מ-1,000 ציפורי שחרור אדום כנף מתו ונפלו על העיירה משמים. דווח שהציפורים פגעו בקרקע על פני שטח של כמייל ריבועי, וסקר אווירי ציין ששום ציפורים מתות נוספות לא נמצאו מחוץ לאזור. הצפרית קארן רוו מרשות הציד והדיג של ארקנסו סיפרה שמבדיקת הציפורים עלו סימנים לטראומה פיזית, והיא מניחה ש"ייתכן שהלהקה נפגעה מברק או מברד בגובה רם", כך לפי דיווח סוכנות הידיעות AP.

באירוע נוסף התגלתו כ-100,000 דגים שכיסו את גדות הנהר ארקנסו בקטע שאורכו כ-3.5 ק"מ. נראה שהדגים הפגועים משתייכים למין אחד בלבד, דגי מוסר (עיט ים). מרשות הציד והדיג של ארקנסו דווח שחלק מדגי המוסר שנותרו בנהר התגלו כחולים ונשלחו לבדיקות.

האם כל אלו קשורים לרעידות האדמה התכופות הפוקדות את ארקנסו בחודשים האחרונים? העיירה גיא (Guy) שבמרכז ארקנסו מתנסה מאז ה-20 בספטמבר 2010 מזעזועים כמעט רצופים כתוצאה מסדרת רעידות אדמה. אף על פי שרעידות אדמה אינן חריגות במדינה הדרום מזרחית הזו, התדירות הנוכחית היא אכן חריגה - בהשוואה ל-39 רעידות שפקדו את ארקנסו בשנה שעברה, סקוט אוסברוקס מהמכון הגיאולוגי המקומי מציין שמאז ספטמבר העיירה כבר התנסתה במעל 400 רעידות אדמה.

בהמשך אותו שבוע, בלואיזיאנה (הגובלת בארקנסו מדרום) דווח ב-3 בינואר על כ-500 ציפורי שחרור אדומות כנף שנמצאו מתות על הקרקע, כך לפי דיווח של תחנת הרדיו מצפון קרוליינה, WRBZ.

יומיים אחר כך, ב-5 בינואר, דיווחים דומים הגיעו גם משוודיה. בעיירה הדרומית פלקופינג התגלו 100-50 ציפורים מסוג קאק ממשפחת העורבים, כשהן שוכבות מתות ברחובות, כך לפי אתר החדשות השוודי The Local. "התיאוריה המרכזית שלנו היא שהציפורים נבהלו מהזיקוקים של חגיגות השנה החדשה ונחתו על הכביש, אך לא הצליחו להימלט מעומס התנועה ונפגעו ממכוניות", הציע הווטרינר השוודי רוברט טר הורסט לאתר החדשות The Local.

דיווחים דומים נוספים התקבלו גם מהעיירה פנזה באיטליה (שם דווח על 1,000 יונים מתות), ממרילנד שבארה"ב (כ-2,000,000 דגים מתים), מניו זילנד (מאות דגי פרידה - snapper) ועוד.

גשמים חריגים מימים עברו

למעשה, גשמים חריגים דומים הופיעו במשך מאות שנים. כפי שצוין באפוק טיימס בכתבה קודמת בנושא ("גשמים של דגים וצפרדעים: מיתוס או היסטוריה") החוקר האמריקני צ'רלס פורט (1932-1874) אסף כ-60,000 קטעי עיתונות העוסקים בהתרחשויות חריגות דומות. לאורך השנים הוא תיעד גשמים של מטבעות, נחשים, חותמות סיניות עתיקות, דם, צפרדעים, חרקים, כותנה, שמנים וחומרים נוזליים נוספים כבר החל מהמאה ה-16.

דוגמאות, מתקופות מאוחרות יותר - במאי 1981, בנפיליון (Naphlion) שביוון נפלו צפרדעים רבות מהשמים, כפי הנראה לאחר שנדדו מרחק רב כיוון שמדובר במין של צפרדעים החי רק בצפון אפריקה. בשנת 1989 דווח על בובות עץ שנפלו מהשמים על העיירה לה-פילאס (Las Pilas) שבספרד.

בשנה שעבר, ב-25 וב-26 בפברואר, דגים מסוג spangled perch נפלו על הארץ בלג'מנו (Lajamanu) שבאוסטרליה, כ-320 ק"מ מהחוף. הדגים היו עדיין חיים בשעה שנפלו על הקרקע. כפי שדווח בתקשורת, מדענים הציעו שייתכן שהדגים נשאבו מעלה לתוך העננים על ידי סופה, עמוד מים או סופת טורנדו, התקדמו בשמים עם העננים ולאחר מכן נפלו לקרקע, הרחק מהמקום שממנו יצאו לדרכם. אך שום סופות הוריקן או טורנדו לא תועדו בימים שקדמו לאירוע החריג הזה. התיאוריה הזו גם אינה מסבירה מדוע רק דג מסוג מסוים נפל משמים. מדוע זרם אוויר יאסוף את כל הצפרדעים מלגונה מסוימת, מבלי לקחת ממנה את המים, הבוץ, האצות ומינים אחרים מאותה סביבה?

עד כה, מגוון ההסברים שהועלו לסדרת האירועים האלו לא הצליחה להסביר אותם במלואם, למשל עדיין לא ברור מדוע מדובר במרבית המקרים בזן אחד בלבד של ציפור או דג המוצא את מותו. בעבר כבר קרה שדווקא מחקירתן של תופעות חריגות שלא זכו להסבר מקיף בתחילה, התפתחו תגליות מדעיות מרעישות שהטביעו את חותמן על התפתחות המדע. מי יודע, אולי גם במקרה זה ימצאו מדענים סקרנים שינסו לספק הסבר מעמיק לתופעות החריגות האלו המוכרות כבר מימים עברו, אך טרם זכו להסבר מעמיק. אולי גם ממקרה זה יושגו תגליות פורצות דרך?

לכתבה המלאה:
גשמים של ציפורים הנופלות משמים - חדשות אפוק טיימס מדע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain