פרסומת

יום רביעי, 25 במרץ 2009

מה מסתתר מאחורי המסכה?

הערה שלי:

הרבה אנשים לא יודעים זאת, או לא רוצים לדעת, אבל חשוב לדעת שהחתולים מכחידים ציפורים. קראו בכתבה שלהלן:

 

מאת אסף מירוז, מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע

מי מסתתר מאחורי המסכה? למי מאתנו יש מושג מה עושה החתול שלנו כשהוא לא בבית? שאלה זו לא נשאלה, כנראה, על ידי שומר המגדלור של האי סטפן בניו-זילנד. הוא לא צריך היה לשאול, כי החתול סיפר לו. כשטיבלס היה חוזר משיטוטיו הליליים, אי אז בשנת 1894, הוא היה מביא לבעליו מנחה קטנה, מעשר משלל הציד - ציפור, זוחל או יונק קטן. באחת הפעמים, הביא טיבלס ציפור קטנה ולא מוכרת - מין של גדרון.

שומר המגדלור שלח אותה למומחים, והתברר כי זהו מין חדש למדע, שטרם הוכר והוגדר עד אז. החתול המשיך והביא עוד עשרה פרטים נוספים של אותו גדרון, וגם הם נשלחו למוזיאונים, אך אז פסקו משלוחי הגדרונים. לא חלפה שנה מאז "גילה" טיבלס את הגדרונים של איי סטפן, ועד להביאו אותם להכחדה מוחלטת. הייתה זו עדות מצמררת להכחדת מין של עוף, כתוצאה משיטוטי טרף של חתול בית אחד ויחיד.

הגדרון, שזכה להיקרא על שמו של לייל, שומר המגדלור, היה ציפור השיר היחידה שכנראה לא עופפה כלל, ואת כל עיתותיה בילתה על הקרקע, בדומה לעופות תושבי איים אחרים, שאינם מורגלים לנוכחות טורפים.

צילום: רמי מזרחי

חתול עם שליו בפיו. צילום: רמי מזרחי

הגדרון מניו-זילנד אינו העוף היחיד שנעלם בעקבות צייד מעשה חתולי בית.

חתולי הבית נחשבים כאחראים להכחדת למעלה משלושים מינים שונים של עופות ברחבי העולם.

החתולים, ומינים פולשים אחרים, הם למעשה מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר המאיימים על אוכלוסיות הבר של עופות, זוחלים ויונקים.

 באנגליה לבדה, בה חיים כעשרה מיליון חתולים, מוערך שלל הצייד שלהם במאות מיליונים ועד למיליארד בעלי חיים קטנים מדי שנה.

חתולי ישראל אינם חפים יותר מחתולי אנגליה, והשפעתם על חיות הבר אינה פחות דרמטית. היעלמותה של הלטאה הירוקה מהכרמל, למשל, קשורה ככל הנראה להתרבותם של החתולים המשוטטים. לישראל יש חשיבות גלובאלית בתחום שמירת הטבע, בהיותה צוואר בקבוק של מסלולי נדידת ציפורים. מאות מיליוני עופות חולפים דרכה פעמיים בשנה ועוצרים בה למנוחה ולהצטיידות. הציפורים הנודדות, המגיעות לארץ כשהן תשושות מן המסע, מהוות טרף קל.

מתוך: החברה להגנת הטבע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain