פרסומת

יום שלישי, 15 בפברואר 2011

בריאות - תזונה וכושר nrg - ...נלחמים בסרטן: המזונות שיעזרו

מה הקשר בין שתייה חמה וסרטן הוושט? מחקרים מראים שתזונה נכונה והתמדה בפעילות גופנית עשויות להפחית את הסיכוי שלכם לחלות בסרטן. אז ממה מתחילים? אלה הר-נוי התייעצה עם מיטב המומחים ועכשיו היא ממליצה לכם מה לזלול וממה להיזהר

אלה הר-נוי | 22/11/2009 16:17

אחד משלושה ישראלים יחלה בסרטן במהלך חייו. הנתון מפחיד, ונדמה שגורלנו נגזר מראש, אבל אנחנו יכולים להפחית את הסיכון לחלות באמצעות שינויים באורח החיים. "ההערכה היא שכ-39-34 אחוז ממקרי הסרטן החדשים נזקפים לתזונה גרועה, השמנה ואי עיסוק בפעילות גופנית", מסבירה ד"ר ליטל קינן-בוקר, סגנית ראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות.

כשמשווים את דפוסי התחלואה בסרטן בסין לעומת ארצות הברית, ניתן לראות שחמשת סוגי הסרטן הנפוצים ביותר במדינות השונות כל כך שונים, ולא רק מסיבות גנטיות. גם מחקרים באוכלוסיות שמקפידות על תזונה מיוחדת, כמו צמחונים, מלמדים על הקשר בין סרטן לתזונה ומוכיחים שלסביבה בכלל ולתזונה בפרט יש השפעה משמעותית על התפתחות סרטן.

"הרכיבים שבתזונה יכולים להשפיע על כל השלבים של התפתחות סרטן", מסבירה ד"ר קינן-בוקר. "תהליכים סרטניים נובעים מפגיעה בחומר הגנטי של התא, הדנ"א. הפגיעה הבסיסית בדנ"א, שהכרחית להיווצרות גידול סרטני, נגרמת לרוב על ידי קרצינוגנים, חומרים שעלולים להימצא במזון או להיווצר בתהליך הכנתו או פירוקו בגוף.

"ולהבדיל, רכיבים במזון יכולים להילחם בקרצינוגנים האלה, וגם להשפיע על מערכת ההכנה של הגוף, שמווסתת את גדילת התאים ואת התחלקותם". כמובן , מדגישה ד"ר קינן-בוקר, לא מדובר רק בתזונה - אלא גם בהרכב הגוף ובפעילות הגופנית.
מאכלים לא מומלצים

מלח ומזון משומר במלח: מומלץ להפחית צריכה של מלח, אבקות תיבול, מזון משומר במלח, רטבים מוכנים ומזון מעובד, מזהירה ד"ר רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז מרכז.

"דיאטה עשירה במלח נקשרה לעלייה בסיכון לסרטן הקיבה. הקשר חזק

יותר כשצורכים את המלח עם רמות נמוכות מדי של אשלגן וסידן, שידועים כמנטרלי קרצינוגנים הפוגעים בדנ"א. בניסוי שנערך בהוואי וביפן עברו המשתתפים לדיאטה שכללה פחות מלח ויותר פירות וירקות. שכיחות סרטן הקיבה ירדה אצלם בשני שלישים".

דגים מעושנים

"במחקרים רבים הוכח כי צריכה מרובה של דגים מעושנים עלולה להעלות את הסיכון לסרטן הלוע והאף", אומר פרופ' רפאל פיינמסר, מנהל מערך א-א-ג בבית החולים בילינסון. "דגים מעושנים עשירים בתרכובות ניטרוזו - חומרים מחמצנים שהוכחו כמסרטנים.




"מחקר שפורסם ב-1998 במגזין הבינלאומי לסרטן הוכיח שבקרב חולי סרטן הלוע והאף שלא היו להם גורמי סיכון אחרים, כמו עישון, גיל וצריכת אלכוהול, צריכת הדגים המעושנים הייתה גדולה בהרבה בהשוואה לאוכלוסייה הרגילה".

בשר אדום

והנה עוד סיבה למעט באכילת בשר אדום: דוח ה-WCRF (הקרן העולמית לחקר סרטן) מצא קשר סביר בין צריכה מרובה של בשר אדום לבין סרטן המעי הגס, וקשר פחות חזק לסרטן הוושט, הריאות, הלבלב ורירית הרחם. אין המלצה להימנע מבשר אדום, אבל יש לשים לב לכמות.

חוקרים שבחנו למעלה מ-52 אלף בריטים מצאו שיעורים נמוכים יותר של סרטן בקרב צמחונים ואוכלי דגים בהשוואה לצרכני בשר בכלל. "במסגרת מחקר גדול אחר שפורסם השנה ב- Archives of Internal Medicine, מילאו כחצי מיליון איש בגילאים 71-50 שאלון על צריכת בשר אדום -בקר וחזיר - בשר לבן, עוף, הודו ודגים, ובשר מעובד, כמו נקניקיות", מספרת ד"ר אבל.

"שיעורי התמותה בעקבות מחלה ממארת היו גבוהים יותר אצל צרכני יתר של בשר אדום. הסיכון שלהם ללקות בסרטן המעי היה גבוה בשליש באלה שאכלו מעל 160 גרם בשר אדום ליום, בהשוואה לאלה שאכלו בשר אדום מקסימום אחת לשבוע".

בדוח אמנם לא מצאו קשר ישיר בין בשר אדום לסרטן הערמונית, אבל ב-Journal of Epidemiology American פורסם מחקר של המכון הלאומי לסרטן שעקב אחרי 175,343 גברים והרגלי התזונה שלהם: 10,313 מהם חלו בסרטן ערמונית במהלך תשע השנים שבהן בוצע המחקר.

"לגברים שאכלו הכי הרבה בשר אדום היה הסיכוי הגבוה ביותר לפתח סרטן ערמונית, בין אם מדובר בסרטן א-תסמיני או בעל פוטנציאל אלים", מסביר ד"ר עופר יוסיפוביץ', מנהל השירות לאורולוגיה אונקולוגית בבילינסון. "לאחר נטרול גורמים מתערבים, נמצא שהאוכלוסייה שצרכה את הכמות הגדולה ביותר של בשר אדום הייתה בסיכון גבוה ב-12% לפתח סרטן ערמונית, לעומת אלה שצרכו הכי פחות".

ייתכן שהסיבה לקשר המדאיג הזה היא העובדה שבבשר אדום קיימים מרכיבים שמעוררים תהליך ניטרוזה, שמוביל להיווצרות חומרים מסרטנים, אבל יש דרכים להפחית את הסיכון. "מומלץ לשלב עם הבשר תמרים מיובשים, שזיף אדום או רימון", מציעה ד"ר אבל, וד"ר ניבה שפירא, יועצת תזונה לאגודה למלחמה בסרטן ודוברת עמותת הדיאטנים הקליניים, מוסיפה שגם ירקות שמכילים כלורופיל, כמו עלים ירוקים, יועילו.

"ככל שהירק כהה יותר, הוא מכיל יותר כלורופיל. בכמה מחקרים הוכח שאכילת בשר אדום בשילוב ירקות ירוקים יכולה לנטרל את השפעתו. הכלורופיל מנטרל את השפעת המולקולות שיכולות לגרום לשינויים ברקמת הציפוי של המעי הגס שמובילים לתהליך סרטני".

על האש

אז מנגל זה הספורט הלאומי, אבל זה לא אומר שצריך להגזים בצליית בשר על הגריל, בחום גבוה ועל אש ישירה. "במצב זה השומן מתפרק ונוצרים קרצינוגנים", מסביר ד"ר זהר לוי, מנהל השירות בבילינסון למניעה וגילוי מוקדם של ממאירות מערכת העיכול.

"בשר צלוי על האש נקשר באופן ישיר לסרטן הקיבה". אם בכל זאת מחליטים לצלות על האש, מוסיפה ד"ר אבל, מומלץ לעשות את זה על גחלים שכבר האפירו, ולא בלהבות. "כדאי להסיר חלקים שנחרכו. בנוסף לכך, הפיכת הבשר לעתים קרובות, נפנוף, השרייה, למשל במרינדת תבלינים, מסייעים במניעת היווצרות גורמי סרטן".

בשר מעובד ומעושן

"בשר שעבר עיבוד על ידי המלחה, עישון, או חומרים משמרים מעלה את הסיכון לסרטן", מסביר ד"ר לוי. בדוח WCRF נמצא קשר סביר לסרטן המעי הגס וקשר סוגסטיבי לסרטני הוושט, הריאה, הקיבה והערמונית. "למזון מעושן מוספים חומרים קרצינוגניים ולכן הוא כרוך בממאירות קיבה".

אלכוהול

האתנול מוכר כקרצינוגן וככל שנצרך יותר ממנו, עולה הסיכון לסרטן. על פי הדוח יש עדות משכנעת לקשר בין משקאות אלכוהוליים וסרטן הפה, הגרון והוושט. אצל גברים נמצאה עדות משכנעת גם לסרטן המעי הגס ובנשים לסרטן השד. עבור סרטן הכבד וסרטן המעי הגס בנשים נמצאו עדויות סבירות.



שתייה חמה מאד

"שתייה חמה יכולה לגרום נזק תרמי לפה ולוושט והיא נקשרה לסרטן הוושט", אומר ד"ר לוי, שמספר על מחקר שפורסם לאחרונה ב-British Medical Journal. כ-300 מטופלים שאובחנו עם סרטן הוושט הקשקשי ו-571 בריאים מילאו שאלונים על הרגלי צריכת התה שלהם.

על פי ד"ר לוי, "שתיית תה חם מאד, מעל 65 מעלות, העלתה את הסיכון לחלות בסרטן פי 8.1, ושתיית תה חם בטמפרטורה של 64-60 מעלות, העלתה את הסיכון פי 2. זאת, לעומת תה פושר בטמפרטורה של פחות מ-60 מעלות". בנוסף לכך, נמצא בדוח קשר סוגסטיבי לסיכון של סרטן הוושט בעקבות שתיית משקאות חמים.

מוצרי חלב

קשה להתייחס לחלב בהקשר למניעת סרטן. הדוח מצא קשר סביר בין צריכת חלב והגנה מפני סרטן המעי הגס. כמו כן, נמצא קשר סוגסטיבי לסרטן כיס השתן. "גם מחקר שנערך מטעם ה-National Institute of Health ופורסם השנה מצא קשר הפוך בין צריכת מוצרי חלב וסידן לבין סרטני מערכת העיכול", מחזקת ד"ר אבל.

מצד שני, נמצא בדוח קשר סביר בין דיאטה עשירה בסידן ועלייה בסיכון לסרטן הערמונית. "יש גם מאמרים שמראים כי בקרב הצורכים מוצרי חלב רבים, יש יותר סרטן ברירית הפה. אבל לא כל המחקרים מצאו קשר חד-משמעי", מספר פרופ' פיינמסר.

ועוד טיפ

"אכילת יתר מגבירה ייצור של רדיקלים חופשיים בגוף, ואלה מהווים זרזים להתפתחות סרטן", מסבירה ד"ר אבל. "בנוסף, השמנה מביאה להפרשת יתר של אינסולין, ולהפרשה מוגברת של אסטרוגן - הורמונים שמעלים את הסיכון לחלות בסרטן.

"קיימת גם סברה שעלייה בכמות השומן גורמת להפרשת חומרים ברקמת השומן המעוררים דלקת - אחת הסיבות להתפתחות סרטן". הדוח מצא עדויות משכנעות לקשר בין השמנה לסרטן הלבלב, המעי הגס, הכליה, השד והוושט. "השמנה קשורה לעלייה בריפלוקס - עליית נוזל חומצי מהקיבה לוושט - המהווה גורם סיכון לסרטן ושט תחתון וקיבה", מוסיף ד"ר לוי.

מאכלים מומלצים

סיבים תזונתיים: אכילת סיבים המצויים בשפע במאכלים כמו דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות, זרעים ואגוזים יכולה כנראה לסייע במניעת סרטן המעי הגס. על פי ד"ר לוי, "הסיבים אינם מפורקים על ידי האנזימים במעי הדק, ועוברים למעי הגס, שם מפרקים חיידקים את התאית.

"כך נוצרת חומצה בוטירית שמייחסים לה תכונות מונעות סרטן. הסיבים גם מדללים את תוכן הצואה במעי, ומקצרים את זמן מעבר המזון בו ואת משך המגע שלו עם דפנות המעי".

בדוח שמצא קשר סביר בין צריכת סיבים להגנה בפני סרטן המעי הגס, נמצא גם קשר סוגסטיבי להגנה מסרטן הוושט. ייתכן כי לסיבים יתרונות נוספים: ד"ר אבל מספרת על מחקר שפורסם השנה, במהלכו הוערכה צריכת הסיבים של 185,598 נשים לאחר גיל המעבר. "בקרב אלו שאכלו סיבים בכמות הגבוהה ביותר הייתה ירידה של 13% בסיכון לחלות בסרטן השד".

עם זאת, המחקרים לא הראו תוצאות עקביות, ואין מספיק עדויות חותכות לפיהן קיים קשר בין סיבים לסרטן השד.

צהובים וכתומים

אמרו לכם לאכול ירקות בצבעים שונים? צדקו. פירות וירקות כתומים, צהובים ולפעמים גם אדומים - כמו גזר, דלעת, פלפל אדום, בטטה, אפרסמון ומלון - מכילים קרוטנואידים, פיגמנטים הפועלים לנטרול רדיקאלים חופשיים ובכך מונעים תהליכי חמצון. ואיך זה קשור לסרטן?

דוח הקרן העולמית לסרטן מצא עדויות סבירות לקשר בין צריכה מרובה של מזונות מסוג זה לבין הגנה מפני סרטן הפה והלוע, הגרון והריאה. על פי ד"ר קינן-בוקר, "הדוח התייחס גם לכתומים שיש בהם בטא קרוטן, ומצא קשר סביר לירידה בשכיחות סרטן הוושט".

על פי פרופ' פיינמסר, מחקרים רבים הראו שצריכה מוגברת של פירות וירקות מורידה גם את הסיכון לחלות בסרטן ריריות הפה, ושמתוכם - הכתומים הם בעלי ההשפעה הרבה ביותר. מחקר ישראלי שנערך בקרב 2,500 חולי סרטן המעי הגס ו-2,500 אנשים בריאים, מצא שלירקות ולפירות שמכילים קרוטנואידים יש השפעה גבוהה נגד התפתחות סרטן המעי הגס.

"לנבדקים שצרכו כמויות גדולות ממזונות אלה הייתה ירידה של עד 60% בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, בהשוואה לאלה שצרכו מעט מהם", אומרת ד"ר אבל. עם זאת, אין מספיק הוכחות שמצביעות על קשר בין צריכת מזונות שמכילים קרוטנואידים לבין סרטן המעי הגס.

על פי פרופ' פיינמסר מחקרים רבים הראו שצריכה מוגברת של פירות וירקות מורידה את הסיכון לחלות בסרטן ריריות הפה, ושמתוכם - הכתומים הם בעלי ההשפעה הרבה ביותר.

תה ירוק

תה ירוק, בניגוד לתה רגיל, עובר בהכנתו המסורתית חמצון קל יחסית שמאפשר לשמור על מרבית החומרים הפעילים בו. "השפעת התה הירוק נובעת מיכולתם של אותם חומרים פעילים, בעיקר EGCG, להשפיע על פעילות תאי הגוף", אומר ד"ר עופר כספי, מומחה ברפואה פנימית ומנהל היחידה לרפואה משלימה במרכז דוידוף בבילינסון.

"כדי שתאי סרטן ייווצרו או יתחלקו ללא בקרה, הם חייבים להימצא בתקשורת רציפה עם הסביבה שלהם. התקשורת מתווכת על ידי קולטנים, שנמצאים בתא, באמצעותם מועברים לתא אותות: מתי להתחלק, באיזה קצב, ואפילו מתי להתאבד. ה-EGCG מסוגל לשנות את האותות שהתא מקבל, מסוגל לגרום לתא להתאבד, ובכך יכול להשפיע לטובה על מהלך הסרטן".

מחקרים ראשוניים הראו שצריכה מוגברת של תה ירוק מורידה את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן, ביניהם סרטן קיבה. אלא שבמחקר הגדול מסוגו, שפורסם ב-2001 ב-New England Journal of Medicine, עקבו במשך למעלה מעשור אחרי אלפי יפנים ובדקו את הקשר בין צריכת תה ירוק לבין סרטן הקיבה.

אלה ששתו הרבה תה ירוק לקו במחלה בשכיחות דומה לאלה ששתו מעט או בכלל לא. גם מחקר-על שפורסם השנה וסקר תוצאות של 14 מחקרים אפידמיולוגים לא מצא קשר בין תה ירוק לסרטן הקיבה. ובכל זאת, מחקר-על אחר שפורסם השנה מצביע על כך ששתיית תה ירוק מלווה בסיכון מופחת לסרטן קיבה בנשים. "בקרב נשים ששתו חמש כוסות תה ירוק ביום או יותר, תועדה ירידה מובהקת בסיכון לסרטן הקיבה, והן בכלל הגידולים", מספרת ד"ר אבל.

למרות חוסר העקביות של המחקרים האפידמיולוגיים, ניסויי מעבדה בחיות ובתאי סרטן הקיבה מראים של-EGCG יש יכולת לעכב את התפתחות הסרטן, בכך שהם גורמים להתאבדות תאים סרטניים.

אבל הספיגה של החומרים הפעילים מהתה בגוף היא קטנה ממה שמשיגים במעבדה, ולכן לא ברור כמה תה יש לצרוך כדי לקבל אפקט מגן. "אף שלא הצלחנו לאתר קשר התערבותי ברור, תה ירוק הוא בריא", מסכם ד"ר כספי. חולי מיאלומה נפוצה צריכים לדעת שהתה עלול לסתור את פעילות התרופה Velcade.

כורכום

הכוכב החדש בזירת המחקרים הקשורים בסרטן הוא הכורכום, תבלין המופק מצמח הטורמריק. לאחרונה החלו לבודד במעבדות את החומרים הפעילים המקנים לו את התכונות הרפואיות, הנקראים כורכומנואידים.

"ההשפעה של הכורכומנואידים דומה להשפעת תרופות נוגדות דלקת", מסביר ד"ר כספי. "דלקת זקוקה לחומרי בערה שנוצרים בגוף על ידי אנזימים שונים. כורכום יודע לחסום את אחד מאנזימי המפתח בתהליך הזה, ועל ידי כך מפחית את הדלקת.

"בנוסף, בבדיקות מעבדה התברר שהכורכומנואידים יודעים לעצור חלוקת תאים. למרות זאת, אין עדיין מספיק מחקרים אפידמיולוגים שמוכיחים שכורכום עוזר במניעת סרטן. למי שבכל זאת מעוניין לצרוך אותו בינתיים, מומלץ לעשות זאת בליווי פלפל שחור, שמסייע לספיגת החומרים הפעילים".

שתייה מרובה

חלק מגורמי הסיכון לסרטן כיס השתן הם תוצרים מסרטנים שמתרכזים בשתן בעקבות כמו עישון, שאיפת כימיקלים וכד'. ד "ר יוסיפוביץ' מספר על מחקר הקושר באופן חד-משמעי צריכה מוגברת של נוזלים לירידה בסיכון לחלות בסרטן כיס השתן.


במהלך המחקר נבדקו הרגלי צריכת הנוזלים של 48 אלף אנשים במשך עשור. לנבדקים שצרכו הכי הרבה נוזלים היה סיכוי מופחת ב-50 אחוז ללקות בסרטן כיס השתן, והמים היו בעלי האפקט המשמעותי ביותר.

ויטמין D

אמנם לא נערכו מספיק מחקרים קליניים המחזקים את הטענה, אבל הקשר בין ויטמין D וסרטן השד נבדק בתנאי מעבדה, ונצפה שהוויטמין עוזר במניעת המחלה.

"ויטמין D הוא הורמון שמבקר גדילה, התמיינות ומוות של תאים. הוא גם משתתף בעצירת גדילת התאים הפגומים, וביניהם הסרטניים", מסביר פרופ' משה פפא, מנהל המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ומנהל מרכז מירב לבריאות השד בבית החולים שיבא.

מאכלים מומלצים המכילים ויטמין D הם, בין היתר, חלב, דגים עתירי שומן ושמן דגים, ביצים וכבד עוף. לאחר האכילה מומלץ להיחשף לשמש, שהופכת את הוויטמין לפעיל.

שום ובצל

אולי הוא מסריח, אבל הוא יכול להציל את חייכם - הדוח מצא קשר מגן סביר של שום מפני סרטן המעי הגס. הדוח גם התייחס לירקות ממשפחת האליום (שום, בצל, שאלוט ודומיהם) ומצא קשר מגן סביר שלהם מפני סרטן הקיבה.

על פי ד"ר קינן-בוקר, "ייתכן שהמנגנון קשור ברכיבים שנמצאים בירקות אלה, המדכאים את חלוקת התאים הסרטניים והתפשטותם ונלחמים במחמצנים שעלולים לגרום מוטציות בדנ"א. כדי לא לפגוע באפקט החיובי, יש לשאיר את השום הקצוץ לנוח לפני שמחממים אותו".

פירות ומזונות המכילים ויטמין C

לא רק שהם טעימים, ישנה גם עדות סבירה שהם יכולים לעזור לכם להתגונן בפני סרטן הפה והגרון, הוושט, הריאה וסרטן והקיבה. במיוחד יעיל במניעת סרטן הוושט הוא ויטמין C המצוי בפירות הדר, קיווי, עגבנייה ופלפל אדום.

מזונות המכילים חומצה פולית וליקופן

לא סתם נדנדו לכם שתאכלו תרד. עלים ירוקים כמו תרד, פטרוזיליה וחסה, וגם מאכלים כמו סובין, קטניות, ברוקולי, לפת, נבט חיטה וכבד עוף, מכילים חומצה פולית שעל פי הדוח סביר שהיא מסייעת בהגנה בפני סרטן הלבלב. בנוסף לכך, מומלץ לצרוך הרבה עגבניות ואבטיחים המכילים ליקופן, מאחר שנמצא קשר סביר בינם ובין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.



ועוד טיפ

מחקר-על שפורסם השנה ב-British Journal of Cancer, מעיד על הפחתה של עד 20% בשיעור סרטן המעי הגס במי שמבצע פעילות גופנית נמרצת. על פי ד"ר אבל, "פעילות גופנית מאזנת הפרשת הורמונים, מפחיתה סטרס, מסייעת בשמירה על משקל תקין, וכך מסייעת בהגנה מסרטן. הדוח גם קבע כי יש עדויות משכנעות שפעילות גופנית מגנה מפני סרטן המעי, ועדויות סבירות לקשר מגן מפני סרטן שד אחרי המנופאוזה וסרטן רירית הרחם".


למאמר המלא:
בריאות - תזונה וכושר nrg - ...נלחמים בסרטן: המזונות שיעזרו

2 תגובות:

  1. When you really feel much better, it is possible to alter your excess weight to match your
    power level.

    Here is my blog post - http://www.getfitnstrong.com/adjustable-dumbbells/free-weights-sale/">free

    השבמחק
  2. On your back again a lat pull down making use of the lat bar
    attachment, and bent about just one arm rows will
    swiftly present you with a V tapered back.

    Here is my weblog - dumbbell sales

    השבמחק

המלצות נוספות מאת: outbrain