פרסומת

יום שני, 14 בפברואר 2011

האם מקור כל בני האדם בארץ ישראל? @ HIX

מאת אורן דותן יום שני, 14 פברואר, 2011

שמונה שיניים קטנות שנמצאו במערה בארץ מעלות את האפשרות שבני האדם התפתחו לראשונה בישראל ולא באפריקה, כפי שהיה מקובל לחשוב עד כה. השיניים תוארכו לתקופת הפליסטוקן התיכון, שהסתיימה לפני 126 אלף שנים, והן תואמות בצורה ובגודל לשיניים המיוחסות להומונידים שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים אחרים בישראל.

השיניים האלה נמצאו במערת קסם שלמרגלות כפר קאסם ולדברי החוקרים, השיניים שייכות לחבר'ה שחיו פה לפני 200,000 עד 400,000 שנים. "יש מאובנים רבים של ניאדרתלים והומו-ספיינס מתקופות מאוחרות יותר – לפני 60,000 עד 150,000 שנים, אבל מאובנים קדומים יותר נדירים", אמר פרופסור רולף קואם מאוניברסיטת בינגהמטון, אחד ממחברי המאמר בנושא.

השיניים הללו מספרות לנו מי היו התושבים הקדומים של האזור הזה וגם מה הקשר בינם לבין מקומיים שחיו פה בתקופה מאוחרת יותר ומתועדת יותר. אם הבדיקות הגנטיות יוכיחו קשר ישיר בין בעלי השיניים הללו לבני אדם מודרניים, המשמעות היא אחת משתי אפשרויות: מקור כל בני האדם כפי שהם מוכרים כיום בארץ ישראל, או שהומו-ספיינס אכן התפתחו באפריקה ונדדו, בשלב הרבה יותר מוקדם מהמשוער, לארץ ישראל.

התאוריה המובילה כרגע היא שבני אדם מודרניים וניאדרתלים חלקו אב משותף שחי באפריקה לפני 700,000 שנים. חלק מצאצאיו נדדו לאירופה והתפתחו לניאדרתלים, חלק נשארו באפריקה והתפתחו להומו-ספיינס.

מה עלה בגורל הניאדרתלים? ההשערה המוסכמת היא שהם התרבו עם בני אדם מודרניים והוטמעו במאגר הגנים שלנו. השאלה העולה כעת היא, אם הומו-ספיינס אכן התפתחו באפריקה, מתי הם נדדו מהיבשת?

ממצאים חדשים מראים שבני אדם מודרניים התיישבו בחצי האי ערב לפני 125,000 שנים, אבל זה מאוחר מאוד ביחס לשיניים המעידות כי בני אדם מודרניים כבר חיו פה לפני הרבה יותר זמן. "אנחנו יודעים שמדובר בשש שיניים משישה בני אדם שונים בגילים שונים", אומר קואם. "שתיים מהשניים הן שיני חלב אבל הן נמצאו במקומות שונים כך שקשה לקבוע במדויק אם הן כולן מאותו גזע".

קואם מסכם: "אלה זמנים מאוד מרגשים עבור ארכיאולוגים. תקוותנו היא להמשיך לחפור בכל האתרים ולמצוא דגימות טובות שיסייעו לנו להבין עם איזה גזע אנחנו מתעסקים".

אז אולי אין תשובה חד משמעית אבל זה נותן פרספקטיבה חדשה לגבי החשיבות של ארץ ישראל לכל כך הרבה אנשים ולמרכזיות שלה בכל כך הרבה אמונות. אולי הקדמונים ידעו משהו שאנחנו לא והצפינו את הידע הזה בכתבים עתיקים מכוננים שהיום מיליארדי בני אדם בכל העולם חיים לפיהם.

מקור: האם מקור כל בני האדם בארץ ישראל? @ HIX


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain