פרסומת

יום שני, 28 בפברואר 2011

מתברר שכבשים הרבה יותר חכמות ממה שחשבנו @ HIX

מאת אורן דותן יום ראשון, 27 פברואר, 2011

הן אף פעם לא נחשבו לחיות חכמות במיוחד אבל מתברר שכבשים הן די אנטיליגנטיות ואפילו מסוגלות לקבל החלטות ניהוליות ולזכור חברים לטווח ארוך של עד שנתיים.

הכבשים מסוגלות לזהות פרצופים, של כבשים אחרות וגם בני אדם, ולהיזכר באדם, ובמה שהוא מייצג, שאת תמונתו הן רואות. כך לדברי שתי חוקרות מאוניברסיטת קיימברידג'.

ד"ר לורה אוונצו וד"ר ג'ניפר מורטון חקרו את תהליך התנוונות המוח, בדגש על מחלת הנטינגטון (מחלה ניוונית, תורשתית ופרוגרסיבית הנגרמת ממות תאים במוח וגורמת לאובדן זיכרון), כשהן נתקלו בתוצאות המחקר המפתיעות. לפי המחקר, כבשים מסוגלות לעבור מבדקים פסיכולוגיים שאפילו קופים ייכשלו בהם.

הן חקרו זן חדש של כבשים ששונו גנטית במעבדה ונושאות את הגן הפגום שגורם למחלת הנטינגטון בבני אדם. הן לקחו שבע כבשים הנושאות את הגן הפגום והעבירו אותן סדרה של מבדקים שמבצעים בדרך כלל בני אדם עם המחלה. הממצאים הדהימו אותן.

החוקרות הציבו מול הכבשים זוגות של דליים בצבעים שונים, כשבכל פעם יש אוכל באחד מהם. לאחר מכן הן העבירו את האוכל מדלי לדלי, תוך שינוי הצבעים של הדליים, ולבסוף אף החליפו את צורת הדליים.

הכבשים למדו לזהות את תבניות הצבע השונות והתאימו את ההתנהגות שלהן בהתאם לתבנית עליה הסתכלו. בנוסף, הכבשים התאימו את עצמן והבחינו בצורות השונות שהציבו מולן.

לדברי המדעניות, רק בני אדם ופרימאטים אינטיליגנטים אחרים, כמו שימפנזים, מסוגלים לבצע את המטלה הזו בקלות. על בעלי חיים אחרים, אינטיליגנטיים פחות, זה אמור להערים קשיים – והכבשים הפתיעו בענק.

מה שאפשר לכבשים לסיים בהצלחה את המשימות היה שימוש בקליפת המוח הקדם-מצחית (prefrontal cortex) – חלק במוח הגדול יותר אצל בני אדם מאשר בקרב חיות אחרות.

מומחים להתנהגות בעלי חיים מיקדו את תשומת ליבם, במשך שנים, בקופים. אך לדברי ד"ר אוונצו וד"ר מורטון, לא שמו לב לאינטיליגנציה הגבוהה של הכבשים כי הן מתנהגות שונה כשהן בעדר לעומת התמודדות אינדיבידואלית מול אתגר, בדיוק כמו אצל בני אדם.

בדיוק כמונו, המושפעים מלחץ חברתי, מטרנדים ומנורמות מקובלות, גם הכבשים, לדברי ד"ר מורטון, מושפעות מהסביבה החברתית שלהן: "הכבשים חיות בעדרים וכשהן מקובצות הן די טיפשות אבל כשעובדים איתן אחת אחת, האופי האמיתי שלהן מתגלה והוא שונה מאוד".

ככל שהזמן עובר מדענים מגלים שבעלי חיים רגישים ואינגיליגנטים בהרבה ממה שחשבנו עד היום. התפיסה השגויה לגבי העולם סביבנו כנראה נבע מצנטרליזם ועודף ביטחון עצמי שמאפיין את המין שלנו ולא מהבנה אמיתית של הטבע.

אולי המחקרים הללו יגרמו לנו להיות קצת יותר צנועים, ובתקווה אולי גם יעזרו לנו לאפס את המצפן המוסרי ולהפסיק את הניצול של בעלי חיים. בעיקר ניצול של כבשים שהפכו לחומר גלם לצמר, חלב ובשר – ועכשיו אנחנו יודעים שהן גם מספיק חכמות בשביל להבין את זה.

מקור



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain