פרסומת

יום שלישי, 27 באפריל 2010

חדשות מדע: המערה (כמעט) הכי עמוקה בישראל, ועשרות מינים חדשים ומוזרים בבורניאו

המערה השנייה בעומקה בארץ התגלתה ליד פקיעין

מאת אלי אשכנזי

המערה התגלתה לפני כחודש ע"י חובב מערות מצפת. "ההוטה של הג'רמק", ליד בית ג'אן, היא כיום המערה העמוקה ביותר בארץ

"מסע אל בטן האדמה" - כך מתאר חוקר המערות ד"ר ינון שבטיאל, את חוויית הגלישה הראשונה לתוך מערה חדשה שמתגלית.
"כל כניסה למערה מרגשת כל פעם מחדש", הוא אומר ומתכוון בעיקר למחזה שנגלה לעיניו בעת שגלש לתוך מערה בעומק של 150 מטרים, נתון המעניק לה את התואר - המערה השנייה בעומקה בישראל. המערה התגלתה לפני כחודש באזור פקיעין על ידי חובב מערות מצפת, יורי ליסובטס, שדיווח על כך לשבטיאל וחבריו למרכז לחקר מערות באוניברסיטה העברית (מלח"ם).

מקור ולכתבה המלאה: "הארץ"


עולם חדש ומופלא התגלה באינדונזיה

מאת צפריר רינת

מדענים גילו ביערות הגשם של האי בורנאו 123 מינים חדשים ומוזרים של בעלי חיים שלא נראו מעולם

העולם הפך בשנים האחרונות לכפר קטן, אך מתברר שבכפר הזה עדיין יש פינות בלתי מוכרות וגדושות באוצרות טבע שאיש לא ידע על קיומם. כך מתברר מדו"ח שפרסמה בימים האחרונים הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF), ובו היא מדווחת כי באי בורניאו שבצפון אינדונזיה נמצאו 123 מינים של בעלי חיים וצמחים שעד היום לא היה ידוע על קיומם.
חלק מבעלי החיים מעוררי השתאות כמו החרק הארוך ביותר בעולם, נחש בצבע המזכיר להבה, צפרדע המחליפה צבעים וצפרדע נטולת ריאות הנושמת דרך העור.
המחקר שאותו הובילה הקרן לשימור חיות הבר החל לאחר שממשלות אינדונזיה ומלזיה הסכימו לפני כשלוש שנים להפוך 220 אלף קילומטרים בבורניאו, האי השלישי בגודלו בעולם, לאזור מוגן הנקרא "הלב של בורניאו".
המדענים שיצאו לאזור, שגודלו פי עשרה משטחה של מדינת ישראל, מצאו בין היתר 67 מיני צמחים חדשים, 17 מינים של דגים, חמישה מיני צפרדעים ושלושה מיני נחשים.
אחת התגליות המרתקות היתה של צפרדע מעופפת מחליפת צבעים. מדובר בצפרדע באורך של פחות מארבעה סנטימטרים היכולה לעופף למרחק של 15 מטרים בין העצים, והיא מחליפה את צבעיה מירוק בהיר בלילה לצבע בגוון חום במהלך היום. היכולות הללו מסייעות לה בהסוואה ובתנועה בתוך יער הגשם שבו היא חיה. צפרדע נוספת וייחודית שנמצאה באזור היא צפרדע בורניאו שטוחת הראש, שהתגלתה כבר לפני 32 שנים. לצפרדע זו אין ריאות והיא נושמת דרך העור.
נראה שמי שראוי לתואר המין המרשים ביותר ברשימת המציאות החדשה הוא חרק שבינתיים זכה לשם הלטיני המסובך, פובאטיקוס צ'אני. זהו חרק מקלון הנקרא כך על שם גופו המוסווה כענף. גם בישראל יש מין אחד של מקלון, אולם במקרה של בורניאו מדובר במקלון שאורכו יותר מחצי מטר. מדעני הקרן העולמית לשימור הסביבה ציינו בגאווה שבורניאו ידועה כארץ חרקי הענק, ובין השאר יש בה מקקים שאורכם מגיע לעשרה סנטימטרים. גם הם התגלו רק בשנים האחרונות, מעט לפני שמשלחת המחקר הנוכחית השלימה את מסעותיה.

מקור: הארץ

לתמונות מדהימות : נעים להכיר, מאתר דיסקברי, dailymail.co.uk

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain