פרסומת

יום שני, 4 בינואר 2010

כך הפכה רועת צאן מזימבבואה לדוקטור באוקלהומה

כל חלום אפשרי: טרראי טרנט עשתה את דרכה מרועת בקר חסרת כל בזימבבואה לדוקטור באוקלהומה ■ סיפורה יכול לשמש השראה לכל מי שרודף אחר אתגרים שנראים בלתי אפשריים

>> בכל פעם שמישהו אומר לכם שחלום הוא בלתי אפשרי, בכל פעם שאתגרים אדירים מרפים את ידיכם, פשוט חזרו על המנטרה הזאת: טרראי טרנט (Tererai Trent).

מכל האנשים שקיבלו תארים אקדמיים השנה, הסיפור המופלא ביותר הוא אולי זה של טרנט, אישה בגיל העמידה שהיא גם אחת הגיבורות שלי. היא חוגגת ניצחון אישי, אך היא מייצגת גם את ארגוני הסיוע ואת האנשים שסייעו לה. כשאתם שומעים רטינות שקבוצות סיוע בינלאומיות רק מבזבזות כסף או יוצרות תלות, זכרו שטרנט היתה אמורה להיות רועת בקר אנאלפבתית ומדוכאת בזימבבואה ותחת זאת... אבל אני מקדים את המאוחר.

טרנט נולדה בכפר באזור ספר בזימבבואה, כנראה בסביבות 1965, ולמדה בבית ספר יסודי במשך פחות משנה. אביה חיתן אותה כשהיתה בת 11 לגבר שהיכה אותה באופן תדיר. נראה היה כי גורלה הוא להיות עוד נכס אפריקאי מבוזבז.

תריסר שנים חלפו. ג'ו לאק, ראש קבוצת סיוע בשם הייפר אינטרנשיונל (Heifer), סיירה בכפר שבו חיה טרנט. לאק אמרה לנשים שם שהן צריכות לקום על רגליהן, לטפח חלומות ולשנות את חייהן.

טרנט, שהושפעה מהדברים, רשמה לעצמה ארבעה חלומות אבסורדיים שהתבססו על הישגים של אפריקאים מפורסמים שגונבו לאוזנה. היא כתבה שהיא רוצה ללמוד בחו"ל ולהשיג תואר ראשון, תואר שני ודוקטורט.

ב-1998 היא התקבלה לאוניברסיטת אוקלהומה, אך התעקשה לקחת את כל חמשת ילדיה עמה ולא להשאירם עם בעלה. "ידעתי שגורלם יהיה נישואים מוקדמים", היא אמרה.

בעלה של טרנט הסכים לבסוף שתיקח את הילדים לאמריקה - כל עוד הוא מצטרף. הייפר סייעה להם להשיג כרטיסי טיסה, אמה של טרנט מכרה פרה והשכנים מכרו עז כדי לסייע לגייס כסף. עם 4,000 דולר במזומן תחובים בגרביים שנכרכו סביב מותניה, יצאה טרנט לאוקלהומה.

החלום נהפך לסיוט

החלום הבלתי אפשרי התגשם, אך בתוך זמן קצר הוא נהפך לסיוט. לטרנט ולמשפחתה לא היה כסף והם גרו בקרוואן, רעדו מקור ורעבו ללחם.

"ידעתי שזכיתי בהזדמנות שנשים אחרות באפריקה מתות להשיג", היא נזכרה. והיא המשיכה להתמודד: עבדה בכמה עבודות, לקחה כל קורס שיכלה, ניקתה, ספגה מכות ובקושי ישנה. בשלב מסוים ניסתה האוניברסיטה לסלקה לאחר שפיגרה בתשלומים. בכיר באוניברסיטה, רון ביר, התערב לטובתה ופעל לגיוס תרומות בקמפוס ובקהילה.

חמלה על הבעל המכה

זמן קצר לאחר מכן, הביאה טרנט לגירוש בעלה בחזרה לזימבבואה בשל היותו אלים, וקיבלה את התואר הראשון. היא החלה לעבוד על התואר השני, ואז חזר בעלה, חולה במחלה שהתבררה כאיידס. טרנט נבדקה וגילתה שלא הודבקה. מתוך חמלה עליו, היא הכניסה אותו לביתה וסעדה אותו, עד שמת.

דרך כל מסכת הלחצים המפרכת, הצטיינה טרראי בלימודיה, החלה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת ווסטרן מישיגן וכתבה את התזה שלה על מניעת איידס באפריקה בזמן שהחלה לעבוד בהייפר כמעריכת תוכניות. בנוסף, היא נישאה בשנית, למארק טרנט, פתולוג צמחים שפגשה באוניברסיטה.

טרנט היא תזכורת לאמרה שהכישרון הוא אוניברסלי, אך ההזדמנויות לא. יש עדיין 75 מיליון ילדים שאינם זוכים להשכלה יסודית ברחבי העולם.

בכל פעם שהשיגה טרנט את אחד היעדים שאותם התוותה לפני זמן כה רב, היא מחקה אותו מהרשימה המצהיבה והמתפוררת שרשמה לעצמה. בחודש שעבר, היא השלימה את היעד הסופי - התזה שלה התקבלה. היא תקבל את תואר הדוקטור שלה בדצמבר, ובכך רועת בקר ענייה מרודה מזימבבואה, שזכתה לפחות משנה של חינוך יסודי, תלבש את הגלימה האקדמית ותיהפך לד"ר טרראי טרנט.

מקור:דה-מרקר http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20091124_1130175&log=true

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain