פרסומת

יום שני, 29 בנובמבר 2010

TheMarker - הצגה, מסאג' או ארוחה במסעדה: כך תוכלו לבלות בזול - צרכנות

הצגה, מסאג' או ארוחה במסעדה: כך תוכלו לבלות בזול
06:48 | 17.11.2010 מאת רותי לוי
אתרי הרכישות החברתיות מציעים לגולשים עסקה שקשה לסרב לה: הנחות ומבצעים על מגוון מוצרים - בתנאי שתתגבש קבוצת רוכשים גדולה מספיק ■ בישראל פועלים כבר כמה אתרים כאלה - המציעים כרטיסים מוזלים להצגות, הנחות לטיפולים בספא או שוברים לארוחות בחצי מחיר במסעדות ■ כל הדרכים לבלות בזול

>> בנובמבר 2008 עלה לרשת אתר Groupon, שהציע מודל חדש לרכישה חברתית בארה"ב: מדי יום מפרסם האתר בעמוד הראשי שובר אחר שזמין לרכישה במשך 24 שעות - פעם זוג כרטיסים לאופרה ב-75 דולר במקום 195 דולר, במקרה אחר שני לילות במלון נחשק ב-60% הנחה, או תפריט פתוח במסעדה יוקרתית בהנחה משמעותית.

מרגע פרסום השובר האתר קורא לגולשים להזין את מספר כרטיס האשראי שלהם, להצטרף לעסקה ולהפיץ את השמועה במהרה ברשת החברתית. המטרה: לאסוף מספר רוכשים מינימלי וקבוע מראש, שיוציא את העסקה לפועל וינציח את כוח ההתאגדות במגבלת זמן של יממה. מאז הקמתו צבר האתר 14 מיליון משתמשים, מכר כ-4.5 מיליון עסקות ושווי האתר מוערך כיום ב-1.2 מיליארד דולר, על בסיס גיוס כספים שערך באחרונה.

שנה וארבעה חודשים לאחר מכן, במארס 2010, צצה הגרסה הישראלית לרכישה חברתית ברשת - אתר גרופר. כיום יש באתר יותר מ-100 אלף משתמשים רשומים שמקבלים הצעות לשוברים במייל יומי. מאז צובר המודל חיקויים נוספים באזור חיוג co.il.

"שמעתי על ענייני הקופונים בפורום ביקורת מסעדות בתפוז, וכיום אני רשומה לכל האתרים האלה", אומרת דנה מתל אביב. בכל בוקר היא מקבלת לתיבת המייל שלה הצעות מחמישה אתרים שונים שהוקמו כאתרי קנייה חברתית: גרופר, יממה, בא-לי-גם, באדיז וביי2. "עד עכשיו קניתי שני שוברים. אחד לגלידה וקפה ב-15 שקל במקום 33 שקל שכבר מימשתי והיה מצוין, ושובר שני למסעדת רק בשר - כאשר שילמתי 75 שקל על שובר בשווי 150 שקל. עוד לא מימשתי אותו, אבל כבר שיכנעתי שתי חברות לרכוש ונלך ביחד. רציתי גם לקנות כרטיס לסרט בסינמה סיטי ב-15 שקל, אבל כל הכרטיסים נגמרו אחרי שעתיים ופספסתי".

אתר הרכישות החברתיות החדש גרופלי יציע את העסקה הראשונה שלו החל ביום שני הקרוב. אתר נוסף, בשם קופו, צפוי להיכנס לפעילות כבר מחר ולהציע ארבע עסקות יומיות בפריסה ארצית - בתל אביב, בחיפה, בירושלים ובבאר שבע. מרבית אתרי הרכישות החברתיות כבר הצהירו על כוונתם להנהיג מדיניות דומה בעתיד הקרוב.

הצעה אחת ביום

אתרי הקנייה החברתית פשוטים למראה, הם פונים ללקוח במלים ברורות ומציעים ממשק פשוט להבנה ולתפעול. "הם לא בנויים כך שתשהה בהם יותר מדי", אומר ניר מוסקוביץ', מבעלי אתר באדיז שהחל את פעילותו לפני שבועיים.

בעמוד הראשי של האתרים מוצגת הצעה בתוספת תמונה מפתה עם עסקת היום המרכזית, לצדה מספר הנרשמים המינימלי כדי להוציא את העסקה לפועל וכמות האנשים שהצטרפו אליה עד כה. ההצטרפות כרוכה בהכנסת מספר כרטיס האשראי עבור חיוב מושהה. כלומר, ברגע שהושג מספר רוכשים מינימלי - מחויב הכרטיס אוטומטית בסכום העסקה והשובר נשלח לתיבת המייל של הרוכש.

"כמובן שלא ניתן לבצע עסקה על ידי הצהרת כוונות בלבד. כל אחד מהמצטרפים הוא כוח קנייה שהוציא את העסקה לפועל, ולכן יש להתחייב לתשלום בכרטיס אשראי מראש. אם העסקה לא תצא לפועל, לא יתבצע כל שימוש בכרטיס", אומר מוסקוביץ'. יש לציין כי לאחר חיוב הכרטיס לא ניתן לבטל את העסקה.

נראה כי שיטת התצוגה הזו באתרים יעילה עבור הצרכן. הוא לא מוצף במידע, ולא נדרש ממנו חיפוש ממושך באתר אחרי העסקה המשתלמת - כל שנדרש לו הוא הצצה מהירה כדי להבין אם העסקה מתאימה לו או לא. העובדה שהעסקה מוצעת לזמן מוגבל, 24-48 שעות בלבד, והגולשים צריכים למהר ולהגדיל את כוח הקנייה כדי להוציא אותה לפועל, רק מוסיפה להרגשה של חד-פעמיות משתלמת.

"תמיד יש סקרנות מה תהיה העסקה הבאה, מה אסור לי לפספס, ומצד שני תמיד יש את הביטחון שמישהו מכל האתרים האלה יציע משהו אטרקטיבי והוא יגיע אלי הישר לתיבת המייל", אומרת דפנה מאזור השרון, הרשומה גם היא לכמה אתרי קנייה חברתית.

בעל העסק, מצדו, זוכה לפרסום בלעדי באותיות גדולות, נחשף לקהל יעד שלא בהכרח מכיר או מגיע אליו בשגרה, מתנוסס על קיר הפייסבוק ובציוצי הטוויטר של הצרכנים, ואוסף לקוחות פוטנציאלים שאולי יבחרו לחזור גם אחרי השימוש בשובר.

"לבעל העסק זה משתלם מכיוון שאם לא הגענו למספר הרוכשים המינימלי, הרי לא התקיימה עסקה והפרסום היומי היה בחינם ללא נזק", אומר מוסקוביץ'. "99% מבעלי העסקים מבקשים לחזור לעוד עסקה", מוסיף דותן סתיו, מבעלי אתר גרופר.

נתי אלטיט, מבעלי מסעדת ריבר שהופיעה כמה פעמים בעסקות היום של אתר גרופר, מסכים. "אני יכול להשקיע הון בשלטי חוצות או בבאנרים באינטרנט - זה טוב למיתוג ויש לך הערכה של מידת החשיפה, אבל אין לך שום מדד לבדוק תוצאות - אם הלקוח הגיע דרך המודעה בעיתון או לא. כיום האינדיקציה היחידה שיש לי לכוח הפרסומי היא דווקא מהאתרים האלה. ב-12 בלילה פרסמנו עסקה כצעד שיווקי למסעדת האקספרס שהשקנו בתל אביב, התיישבתי מול המחשב במהלך הלילה ובכל פעם שריעננתי את העמוד נוספו עוד ועוד רוכשים לשובר. זו הרגשה עוצמתית של כוח, שאנשים רוצים אותך. ב-8:00 בבוקר כשאנשים רק הגיעו לעבודה, מכרנו 7,185 שוברים וההקצאה אזלה. מכאן אני נמדד ברגליים - כמה מתוך ההמון הזה יחזור ויפקוד את המסעדה גם בלי השובר, וכמה ממנו יריץ את החוויה הלאה".

שואפים לצאת מגבולות תל אביב

איך מרוויחים בעלי האתרים? הם גוזרים קופון - הרווח הוא אחוז מסוים ממספר השוברים הנמכרים, לפי סיכום מראש עם בעל העסק. לכאורה, מצב של Win-Win-Win למשולש השחקנים בפעילות הרכישה החברתית.

"בשוק שמוצף באתרים, הגולש יתמיד וייכנס לאתר שיציע עסקות משתלמות ויקפיד לבדוק את העסקים שעמם הוא עושה עסק, ויוודא שהעסקות שלו הן הטובות ביותר לאותו יום ושאין מבצעים מוצלחים יותר באופק הקרוב", אומר סתיו.

"כשהתחלנו את הדרך אף אחד עדיין לא הבין במה מדובר. חשוב היה לנו להביא מבצעים מעסקים בעלי שם שצרכנים מכירים ויכולים להבין שמדובר בהנחה. מאז עשינו לעצמנו מנהג לערוך ביקורות בעסק, לשלוח חברים שיממשו שוברים ויספרו איך בעל העסק התייחס לשובר ואם כל התנאים קוימו. מאז הקמת האתר, אנחנו עובדים מסביב לשעון וישנים בדיוק שלוש שעות בלילה", אומר סתיו.

מוסקוביץ' לא מפחד להיכנס לשוק הצפוף: "אין פה תחרות אמיתית. האתרים האלה לא בנויים על נאמנות בלעדית של גולשים. הם מצטרפים לעסקות שמתאימות להם - לפי העסקה ולא לפי קוד לויאליות לאתר שפירסם אותה", הוא אומר.

"95% מהעסקות באתרים כיום הם לתל אביב", אומר מוסקוביץ'. "קו המטרה שאנחנו שואפים להגיע אליו הוא להביא את העסקות ליבנה, לראשון לציון, לירושלים. הקונצפט עדיין לא תפס באזורים האלה ולשם אנחנו מכוונים מההתחלה".



TheMarker - הצגה, מסאג' או ארוחה במסעדה: כך תוכלו לבלות בזול - צרכנות

2 תגובות:

  1. אבל יש את אתר תבוא TAVO.co.il ששם את כולם במייל אחד ואפשר לראות בו גם את כולם ביחד.
    לדעתי זה הכי נוח וגם אין לי ספאם של 10 מיילים ביום.

    יוסי

    השבמחק
  2. www.tavo.co.il אוסף את כולם

    השבמחק

המלצות נוספות מאת: outbrain