פרסומת

יום שלישי, 2 במרץ 2010

פניני טריוויה על העיר מדריד (מתוך "מסע אחר")

פקקי תנועה בארבע לפנות בוקר הם מאורע שגרתי למדי, בעוד שאדם אשר אינו מפהק ב-11 לפני הצהריים, אינו תושב העיר, כנראה. במדריד אין "מוקדם בבוקר" - יום נורמטיבי הוא יום שבו העיר מתעוררת אחרי בילוי לילי באטיות רבה, בשעות הבוקר המאוחרות.

*

מדריד היא עיר הבירה השנייה בגובהה באירופה, כ-640 מטר מעל פני הים, אחרי אנדורה לה ואלה, בירת אנדורה (כאלף מטר מעל פני הים). שלושה מיליון תושביה מתמודדים בימות הקיץ עם טמפרטורות הנוסקות עד ל-47 מעלות, ובחורף המקפיא מתגעגעים ללילות הקיץ החמימים.

*

עוד בתקופתה המוסלמית (עדות ממשית ראשונה היא מהמאה ה-11), לא היתה יותר מאשר כפר עלום. רק ב-1561, כאשר המלך פליפה השני העתיק אליה את מושב המלכות מטולדו, הפכה מדריד לעיר הבירה.

*

כיכר פלאסה מאיור היתה שוק לסוחרים. מיקומה מחוץ לחומות המבצר הפך אותה, במונחים שלנו, לדיוטי-פרי אחד גדול, מכיוון שהסוחרים לא חויבו בתשלום מסים.

*

בימים רגילים התקיים בכיכר פלאסה מיור השוק המרכזי, ובימים מיוחדים הצגות תיאטרון או הוצאות להורג בתקופת האינקוויזיציה. בין לבין נערכו בה מלחמות שוורים. המבנים מסביב לכיכר הם של אזרחים מן השורה, אבל כאשר נערכו בכיכר אירועים שונים הם נאלצו לפנות את מרפסות ביתם לטובת בני האצולה ולרדת לכיכר לצפות במופע יחד עם פשוטי העם.

*

ארמון המלך (Palacio Real) - הוקם כמבצר מוקף חומה, שהפך ליסוד עיר הבירה במאה ה-16. כשלושת אלפים חדרים הופכים את המבנה לארמון הגדול ביותר באירופה.

*

שוק הפשפשים (El Rastro) קיבל את כינויו "רסטרו" (=שביל) מעברו כמשחטה הגדולה בעיר בסוף המאה ה-16: זה היה שביל הדם שהותירו אחריהם הקצבים כשגררו את בעלי החיים השחוטים ממקום השחיטות על הגבעה דרך הסמטאות ועד לכיכר במורד הגבעה.

*

לכתבה המלאה מתוך "מסע אחר"

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain