פרסומת

יום שני, 6 באפריל 2009

עדות ליציאת מצרים? התגלו מתחמים בצורת כף רגל

 

אתר YNET פרסם היום כתבה שבה פרופ' אדם זרטל מתאר 5 מתחמים שהוא מצא שמתוארכים לתקופת יציאת מצרים והם בצורת רגל. הוא טוען שמכאן בא הביטוי "עליה לרגל".

להלן תקציר הכתבה, ואחריו כמה מחשבות שלי:

זרטל סבור, שאתרים אלה שימשו את העם כמרכז פולחני עד לבניית בית המקדש בירושלים. לטענתו, יתכן שבני ישראל היו עולים לאתרים אלה בחגים, ומכאן המושג "עלייה לרגל" והשימוש במילה רגל כמילה נרדפת לחג.

מדובר במתחמים או אתרים, שנבנו בצורת כפות רגליים ענקיות. פרט לחמשת האתרים שנתגלו עד כה, לא נתגלה אף אתר בעולם שנבנה בצורה דומה.

המבנה, בצורת כף רגל, מעיד שהאתר נבנה עם כוונה רעיונית. יש בו מסלול, מעין דרך תהלוכות, המקיפה את הבמה. מקור המונח 'חג' בלשונות השמיות הוא במילה 'חוג', שמשמעותה סיבוב או הקפת מקום. מכאן שהממצא שופך אור על משמעות המושג 'חג' בעברית.

חמישתם פזורים על מסלול הכניסה לארץ ישראל, המתואר בספר יהושע.

גילוי המתחמים,  מציעים מערכת חדשה להבנת מושגים. משמעות המושג 'רגל', למשל, מוכרת לנו כחג ('שלושת הרגלים'). עתה, ניתן לפרש אותה כרגל פיסית. יתכן שבדורות הראשונים לישיבתם של בני ישראל בארץ כנען, היה העם עולה למתחמים שנבנו בצורת כף רגל, ומכאן המושג "עלייה לרגל".

יתכן שרק לאחר הקמת המקדש בירושלים, כ-200 שנה לאחר בניית המתחמים, הפכה המילה רגל למילה נרדפת לחג.

תמונה של אחד המתחמים

gilgal_wa

***********

במבט ראשון זה נראה מדהים, אבל משהו לא מסתדר לי.

קודם כל, לא ברור האם מסביב למקום יש שרידים ליישוב בני אדם – הרי מקום קדוש כזה צריך שיהיה שמור כל השנה וצריך שיהיו אנשים שגרים במקום ושומרים עליו. האם – כמו שהוצע באחת התגובות בכתבה – מדובר פשוט במקום שנועד לכלוא בעלי חיים שצדו אותם על ידי זה שכיוונו אותם אל הפתח ?

חשבתי גם על הסיפור של אלקנה שעלה מהר אפרים לשילה – היכן שהיה ארון הברית, אבל מסתבר שהר אפרים ושילה קרובים מספיק.

אם זה היה מקום פולחן שנועד לשלושת הרגלים, הרי שצריכים להקריב קורבנות בחגים – אז למה אין בכולם מזבח ?

המאמר העלה אצלי הרבה שאלות, ואולי אני אפרט חלק מהם בהמשך. מה שמפריע לי בעיקר הוא שאין שום התייחסות במקרא ובגמרא למתחמים כאלה. הרי יש במקרא התייחסות לערי המקלט, והתייחסות למקום המשכן/ ארון הברית ולכל הערים שבני ישראל כבשו, ודווקא למתחמים מרכזיים כאלה אין אזכור ?

גם לא ברור למה נבחרה הצורה של רגל. קשה לי להאמין שזה נבחר כתוצאה מהשפעה אידיאולוגית מצרית כמו שנטען במאמר.

בקיצור, למדתי משהו חדש, וקיבלתי הרבה חומר למחשבה…

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain