פרסומת

יום רביעי, 9 בספטמבר 2009

רעש התנועה הורס לצפרדעים את חיי המין

הצפרדעים הזכרים מתאמצים להשמיע קריאות חיזור חזקות ומהירות, כדי להשוויץ בפני הנקבות, אבל רעש כלי הרכב הורס להם את התוכניות. חוקרת אוסטרלית טוענת שזוהי הסיבה שאוכלוסיית הצפרדעים נמצאת בירידה, וגם גילתה שהיו כמה שמצאו פיתרון יצירתי
AP

רעש התנועה הסואנת הורס לצפרדעים את חיי המין - כך טוענת חוקרת אוסטרלית. לדבריה, הרעש כה חזק עד שקריאות ההזדווגות של הצפרדעים הזכרים לא נשמעות, והם לא מצליחים לקיים מצוות פרו-ורבו.


הקריאות החזקות והאנרגטיות הן הנכס החשוב ביותר של צפרדעים זכרים כדי למשוך בנות זוג, אומרת האקולוגית קירסטן פאריס מאוניברסיטת מלבורן. את כלי הרכב הרועשים על הכבישים מהווים תחרות קשה. לדבריה, זו אולי הסיבה שבגללה אוכלוסיית הצפרדעים באזור מלבורן ובמקומות אחרים נמצאת בירידה.


"אם ישנם כמה זכרים שמשמיעים קריאות החיזור, זה שנשמע הכי טוב זוכה לרוב בנקבה", אמרה פאריס. "בדרך כלל, הצפרדעים הזכרים מתאמצים מאוד כדי להשמיע את הקריאות - חזקות או מהירות - ובמשך זמן רב. השילוב של כל אלה יחד מראה לכולם שהוא הזכר החזק ביותר ולרוב יש התאמה בין היכולת הזו לבחירה של הנקבות".


אך מבדיקות שהיא עורכת משנת 2000 מצאה פאריס שהמרחק שממנו ניתן לשמוע את קריאות הצפרדעים הצטמצם בגלל רעש כלי הרכב. "זה הופך את מאמצי החיזור לקשים יותר עבור הצפרדעים וזו כנראה הסיבה שיכולת ההתרבות שלהם נמצאת בירידה", אמרה פאריס. כך למשל, היא גילתה שמין אחד של צפרדעים (popplebonk) ניתן לשמוע בדרך כלל מ-800 מטר ללא רעשי רקע. ליד כבישים, המרחק מצטמצם ל-14 מטר בלבד.

פאריס מצאה כי הצפרדעים שהקריאות שלהם מופקים בתדר נמוך סובלים הכי הרבה, משום שהם מתחרים ברעש התנועה שנשמע באותו תחום תדרים, וברעש של מפעלי תעשייה ומזגנים. לדבריה, צפרדע העצים החום הדרומי הסתגל למצב ושינה את התדר בו הוא משמיע את הקריאות באזורים שיש בהם כבישים סואנים ורועשים.


כך למשל באזור הרועש ביותר במלבורן, את קריאות החיזור הרגילות של הצפרדעים ניתן לשמוע עד מרחק של 21 מטר, ואילו בתדר הגבוה ניתן לשמוע אותם מ-16 מטר נוספים.
קן תומפסון, עורך כתב העת הבריטי "אקולוגיה שימושית" אמר כי ממצאיה של פאריס הגיוניים, ורלוונטיים גם למינים אחרים. "יש הוכחות לפיכן הרעש באזורים עירוניים משפיע על התנהגות בעלי החיים", אמר. מחקר בריטי שפורסם לפני כשנה מצא כי ציפורים בבריטניה החלו לשיר בשעות הלילה, כדי שלא יצטרכו להתגבר על רעש התנועה בשעות היום.

מתוך: YNET – קישור לכתבה המלאה

הערה שלי: אני זוכר בתור ילד שתמיד שמענו צפרדעים ליד הבית, בשלוליות שבקצה השכונה. מידי פעם גם היינו זוכים לראות צפרדע שתעתה בדרך. כבר כמה שנים שאני לא שומע אותן. מדובר בתופעה עולמית – הצפרדעים נכחדות במהירות. בכתבה של נשיונל ג'יאוגרפיק (מלפני כמה חודשים) מספרים חוקרי צפרדעים במרכז אמריקה על היעלמות מסיבית של מינים, ושמקומות שלא יכולת לעמוד מרוב צפרדעים, והרעש בהם היה מחריש אוזניים, נהיו שקטים ודוממים. עצוב. הלוואי שכל אחד מאיתנו ישמור קצת על הסביבה למען העתיד שלנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain