פרסומת

יום שלישי, 4 במאי 2010

האם סוף סוף הירקון יהיה נקי (ולאיזה דג זה באמת חשוב)?

מאת צפריר רינת

בימים אלו מושלמים שני פרויקטים שישפרו את איכות השפכים המטוהרים המוזרמים לנחל

תגיות: נחל הירקון

אם לא יהיו כל עיכובים, בתוך שלושה חודשים יהפוך הירקון לנחל הראשון מבין נחלי החוף המזוהמים שהמים הזורמים בו עומדים בתקן האיכות הנדרש. בימים אלו יושלמו שני פרויקטים לטיהור הנחל, שבמסגרתם יוזרמו אליו קולחים (שפכים מטוהרים) העומדים בתקן ענבר - תקן איכות המים הנדרש להזרמה לנחלים. עם זאת, יחלוף זמן עד שהירקון יהיה נקי לגמרי, זאת בגלל זיהום שהצטבר בין השאר בקרקעית הנחל.

"מכון טיהור השפכים של כפר סבא-הוד השרון יוכל לבצע בתוך כמה חודשים תהליכי טיהור שיסלקו מזהמים כמו חנקן וזרחן, וכן יהיה בו חיטוי של המים ללא שימוש בכלור", ציין השבוע מנהל רשות נחל הירקון דוד פרגמנט. "מדובר במקור המים העיקרי של הנחל והוא יזרים קולחים העומדים בתקן ענבר".
השבוע גם נמשכו העבודות להקמת האגנים הירוקים בפאתי הוד השרון. מדובר בפרויקט של שלוש בריכות, שהוקם בעלות של 30 מיליון שקלים במימון הממשלה והקרן הקיימת באוסטרליה.
"הקולחים יגיעו לבריכות הללו שבהן אנחנו יוצרים, באמצעות מצע בקרקעית וצמחייה מתאימה, תנאים המאפשרים התפתחות חיידקים המפרקים את הזיהום, שיפרקו בין השאר שאריות של חומרי הדברה, תרופות, אמוניה, חומרי צבע ומזהמים נוספים", הסביר פרגמנט. "אחרי שהקולחים יעברו באגנים הם יוזרמו שוב אל הנחל. כמו כן אנחנו מקווים שזרימות חזקות של מי גשמים גם יסייעו לשטוף את הקרקעית".
כיום יש בירקון קטע אחד שבו זורמים מים שפירים (הקטע המזרחי ביותר שנקרא הקטע הנקי), ואילו בשאר הקטעים זורמים קולחים שאת חלקם צורכים עדיין חקלאים, כך שהנחל עדיין לא מקבל את כל כמות המים שלה הוא זקוק. "השלב השלישי בגאולת הירקון יהיה להבטיח שכל הקולחים יוזרמו לנחל, יישאבו במורד ויפונו אז לשימוש חקלאי", הסביר חולדאי, "זה פרויקט שאמור לקחת עוד שנתיים או שלוש".
פרגמנט אומר שאחד המדדים להצלחת השיקום יהיה גורלו של הדג לבנון הירקון הייחודי לנחל. "כיום הדג הזה לא שורד מעבר לקטע הנקי שבו יש מים שפירים בגלל הזיהום שיש בהמשך, בעיקר של החומר אמוניה הנמצא בקולחים. אנחנו מעריכים שאחרי שקולחים יוזרמו מהאגנים הירוקים הוא יוכל לחיות גם בשאר חלקי הנחל".

מתוך אתר "הארץ"


הערה: הלוואי שהירקון באמת יחזור להיות ירוק ונקי, כולל הקרקעית, עד שנחזור למצב שבו אפשר לשחות ולהנות בירקון – כמו אז, במכביה הראשונה שתחרויות השחיה נערכו במי הירקון…

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצות נוספות מאת: outbrain